عوامل موثر بر رفتار جستجوی کمک در زنان در معرض خشونت همسر در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خشونت خانگی علیه زنان، از جدی ترین مشکلات اجتماعی است. این مطالعه با هدف تعیین پیش بینی کننده های رفتار جستجوی کمک در زنان در معرض خشونت همسر انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود که در سال1401 در بین زنان مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت استان لرستان انجام شد. 525 نفر به روش نمونه گیری چند مرحلهای شامل روش های طبقه ای، خوشه ای و تصادفی ساده، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های خشونت همسر و جستجوی کمک بود. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون کای دو و نرم افزار استاتا 14 انجام شد.

یافته ها

بالاترین فراوانی در بعد خشونت جسمی و روانی به ترتیب مربوط به سیلی زدن 69/9 درصد و تحقیر کردن 84/38 درصد و در بعد خشونت جنسی، رابطه جنسی بدون رضایت 24/76 درصد بود. بیشترین فراوانی منبع جستجوی کمک در افراد مورد مطالعه به ترتیب خانواده فرد (70/48درصد)، مراقب سلامت 56 درصد و خانواده همسر 53/90 درصد بود. رفتار جستجوی کمک در مورد خشونت جسمی (p=0.20) و روانی (p=0.007) در گروه های با درآمد بیشتر، بالاتر بود. در زنانی که همسر آنها دارای تحصیلات دانشگاهی بودند در مورد خشونت جسمی (p=0.015) و روانی (p=0.011) نسبت به سایر افراد، رفتار جستجوی کمک بیشتر بود. رفتار جستجوی کمک در مورد خشونت جسمی (p<0.001)، و جنسی (p=0.004) در افرادی که در شهرهای بروجرد و خرم آباد زندگی می کردند نسبت به سایر شهرستان ها بیشتر بود.

نتیجه گیری

عوامل متعدد مرتبط با رفتار کمک جویی شامل سطح تحصیلات همسر، زنانی که خشونت فیزیکی را تجربه می کنند، محل سکونت و وضعیت ثروت خانوار بود. سیاست ها و مداخلات باید برای رسیدگی به این عوامل برای بهبود نتایج سلامت زنان و جلوگیری از خشونت همسر تنظیم شود. با توجه به اینکه رفتار رسمی کمک جویی در ایران محدود است، سیاست های دولتی باید بر پیشگیری از خشونت همسر از طرق مختلف مانند افزایش تقاضا برای دسترسی زنان به خدمات رسمی (خدمات بهداشتی، حقوقی و اجتماعی) در صورت تجربه خشونت همسر متمرکز شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p2678843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!