ارائه الگوی توسعه صلاحیت های نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

معلم از کلیدی ترین اجزای نظام آموزش وپرورش است و کارآمدی وی بر نظام آموزشی و تربیتی بسیار موثر است. لذا برنامه ریزی برای توسعه صلاحیت های حرفه ای معلمان یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی هرم چهاروجهی QMPTS4  به منظور ارتقاء صلاحیت های نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم بود. وجه های این الگو شامل چهار حوزه آموزش ریاضی، اساتید دانشگاه و مدرسین ریاضی در آموزش عالی، دبیران ریاضی متوسطه دوم در حال خدمت و دانشجو معلمان آموزش ریاضی است. مرکز ثقل این چندوجهی،یک معلم اثربخش است که صلاحیت های نگرشی وی توسعه یافته است.

روش

روش پژوهش حاضر توصیفی (علی-مقایسه ای) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش دبیران ریاضی دوره متوسطه دوم استان گلستان سال تحصیلی 98-97 حدودا 330 نفر بودند که تعداد40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده اند. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و به کمک پرسشنامه محقق ساخته بود. سوالات پرسشنامه دارای 9 آیتم مربوط به صلاحیت های نگرشی بود. 3 جلسه تشکیل و الگوی ارایه شده اجرا گردید. برای مقایسه ی نتایج قبل و بعد از اجرای مدل، از آزمونt  وابسته با استفاده از نرم افزار19 SPSS استفاده گردید.

یافته ها

نتایج به دست آمده حاکی از این است که الگوی توانمندسازی QMPTS بر توسعه و ارتقاء صلاحیت های نگرشی دبیران ریاضی متوسطه دوم تاثیر دارد. مقدار t برابر  853/10- با درجه آزادی 39  به دست آمد و مقدار sig از 05/0 کوچک تر بود؛ لذا با 95 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت که دو نمونه موردنظر ازنظر آماری با یکدیگر اختلاف معنی داری دارند و الگوی پیشنهادی QMPTSبر صلاحیت های نگرشی دبیران ریاضی متوسطه2 موثر بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج می توان نتیجه گرفت که آموزش و توسعه صلاحیت های نگرشی دبیران ریاضی متوسطه موجب افزایش میانگین کارایی انحا می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!