بررسی ضریب دبی جریان و رابطه دبی- اشل در سرریزهای لبه پهن حقیقی با ترکیب بندی مختلفی از تاثیر شیبدار کردن تاج، وجه بالادست و وجه پایین دست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سرریزها یکی از انواع سازه های هیدرولیکی در پروژه های آبی می باشند که با شکل مقطع مختلف به طور وسیع به منظور اهداف خاصی همچون اندازه گیری و کنترل جریان و تنظیم تراز سطح آب بالادست سازه جهت آبگیری در کانال های انتقال آب و بدنه سدها به کار گرفته می شوند. در این تحقیق خصوصیات هیدرولیکی جریان در سرریزهای لبه پهن با ترکیب بندی مختلف شیب وجه بالادست و پایین دست در شرایط با و بدون شیب تاج به روش عددی و با به کارگیری نرم افزار ANSYS FLUENT که از روش حجم محدود استفاده می کند، بررسی گردید. نتایج مدل عددی در تحقیق حاضر با نتایج آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ضریب دبی در سرریزهای BCW-UDR-PSC و BCW-UDR-NSC بزرگتر از ضریب دبی در سرریز BCW-UDR-HC می باشد. متوسط افزایش در مقدار ضریب دبی در سرریز BCW-UDR-NSC نسبت به سرریز BCW-UDR-HC در شرایطی که زاویه شیب تاج 76/4 - و 46/9 - درجه به ترتیب %18 و %25، در حالی که این افزایش در سرریز BCW-UDR-PSC نسبت به سرریز BCW-UDR-HC در زاویه شیب تاج 76/4 + و 46/9 + به ترتیب %10 و %18 می باشد. همچنین نتایج نشان داد که برای سرریز BCW-UDR-PSC ضریب دبی در محدوده 47/0-35/0 است. این در حالی است که برای سرریز BCW-UDR-PSC ضریب دبی در محدوده 48/0-42/0 می باشد. این نشان می دهد که شیب دار کردن تاج تاثیر مثبتی در افزایش ضریب دبی داشته به طوری که این افزایش در تاج با شیب منفی بیشتر از تاج با شیب مثبت می باشد که متوسط این افزایش تقریبا 8% می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1933 تا 1956
لینک کوتاه:
magiran.com/p2683078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!