تعدیل مسیر سیگنال دهی گیرنده 147 متصل به پروتئین پپتید-3/G مرتبط با RFamide با تجویز مخلوط گیاهی Yin-removing fire برای کاهش بلوغ زودرس موش های صحرایی ماده: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بلوغ زودرس (PP) شامل فعال شدن زودهنگام مولد هورمون آزاد کننده گنادوتروپین هیپوتالاموس (GnRH) است. مسیر سیگنال دهی گیرنده 147 متصل به پروتیین پپتید-3/G مرتبط با RFamide (RFRP3/GPR147) در مهار GnRH و به تاخیر انداختن شروع بلوغ حیاتی است. مخلوط گیاهی Yin-removing fire (NYRF) نتایج امیدوارکننده ای را در درمان PP نشان داده است.

هدف

این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر مخلوط گیاهی NYRF بر مسیر سیگنالینگ RFRP3/GPR147 در هیپوتالاموس و توانایی آن در کاهش PP در موش های ماده انجام شد.

مواد و روش ها

در یک آزمایش کنترل شده، 24 موش صحرایی ماده نژاد Sprague-Dawley (69/0 ± 20/11 گرم، 5 روز پس از زایمان [PD5]) به گروه های نرمال، مدل، نرمال سالین و NYRF (هر کدام 6 راس) تقسیم شدند. PP در گروه های مدل، نرمال سالین و NYRF با تزریق زیر جلدی دانازول در PD5 القا شد. مخلوط گیاهی NYRF یا نرمال سالین از PD15 تجویز شد. سطح سرمی هورمون های جنسی و نمونه های هیپوتالاموس برای بررسی بیان mRNA و پروتیین در PD30 جمع آوری شد.

نتایج

در گروه مدل، سطوح GnRH هیپوتالاموس و کیسپپتین افزایش یافت، در حالی که سطوح RFRP3 و GPR147 کاهش یافت، سطح هورمون لوتیینه کننده افزایش یافت، ضرایب اندام تناسلی افزایش یافت و واژن نسبت به گروه عادی زودتر باز شد. در حالیکه برعکس، گروه NYRF سطوح GnRH و کیسپپتین کمتر اما سطوح RFRP3 بالاتری را در هیپوتالاموس نشان دادند. همچنین در این گروه سطح هورمون لوتیینیزه کننده سرم کاهش یافت، ضرایب اندام تناسلی کاهش یافت و باز شدن واژن در مقایسه با مدل و گروه نرمال سالین به تعویق افتاد.

نتیجه گیری

مخلوط گیاهی NYRF رشد جنسی در موش های مبتلا به PP را با افزایش RFRP3 هیپوتالاموس و کاهش GnRH و کیسپپتین به تاخیر انداخت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!