شناسایی عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدیریت منابع انسانی الکترونیک دربرگیرنده ابزارهای الکترونیکی است که مدیران منابع انسانی را قادر می سازد تا قرآیند و اطلاعات منابع انسانی را مدیریت نمایند و همچنین برای ذی نفعان نیز این امکان را فراهم می آورد تا از طریق اینترنت به اطلاعات و وظایف خاص منابع انسانی دسترسی داشته باشند. لذا این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی انجام پذیرفت.

روش بررسی

پژوهش حاضر که در سال 1402 انجام پذیرفته است، دارای رویکردی آمیخته و در پارادایم استقرایی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی، خبرگان دانشگاهی و مدیران (ارشد) سازمان بیمه سلامت در استان تهران می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 30 نفر از آنها، براساس اصل اشباع نظری به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه دلفی فازی می باشد. در این پژوهش، به منظور تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و رویکرد کدگذاری با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از روش دلفی فازی استفاده شده است. روایی و پایایی مصاحبه، با استفاده از روایی محتوا و پایایی درون کدگذار میان کدگذار و روایی و پایایی پرسشنامه، بااستفاده از روایی محتوا و نرخ ناسازگاری تایید شد.

یافته ها

نتایج بخش کیفی گویای شناسایی 15 عامل به عنوان عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران می باشند. از طرفی نتایج بخش کمی با استفاده از رویکرد دلفی فازی نشان می دهد که معماری منابع انسانی، اصلاح ساختار و فرآیند، یکپارچه سازی فرآیندهای منابع انسانی، کاهش بروکراسی اداری، وجود حمایت و پشتیبانی مالی و ایجاد فرهنگ مناسب به عنوان مهمترین عوامل بر موثر مدیریت منابع انسانی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت ایران می باشند.

نتیجه گیری

اعمال مدیریت منابع انسانی الکترونیک در شرایط متغیر کنونی، سازمان بیمه سلامت را بیش از پیش در تحقق اهداف و چابکی یاری می رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!