تاثیر یک جلسه تمرین قدرتی بر آلفافیتوپروتئین، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلکالین فسفاتاز در مردان دارای تمرین منظم و بی تمرینی اجباری ناشی از کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همه گیری کرونا و تعطیلی باشگاه ها منجر به بی تمرینی اجباری ورزشکاران و در نتیجه افزایش چربی و چاقی شکمی و زمینه ساز شیوع بیماری های کبدی شد. لذا هدف از این پژوهش تعیین و تاثیر یک جلسه تمرین قدرتی بر آلفافیتوپروتیین، گاما گلوتامیل ترانسفراز و آلکالین فسفاتاز در مردان دارای تمرین منظم و بی تمرینی اجباری ناشی از کووید 19 بود.

روش بررسی

این یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در بهار 1401 انجام شد. با توجه به شرایط قرنطیه حاکم در اثر شیوع کرونا ویروس از بین ورزشکاران مرد در دسترس شهرستان زنجان، تعداد 18 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه اول شامل 9 نفر تمرین کرده دارای الگوی تمرینی منظم (حداقل 6 ماهه با حداقل 3 جلسه تمرین در هفته) و گروه دوم شامل 9 نفر تمرین نکرده طی 6 ماه گذشته بود. روز آزمون پس از مصرف صبحانه استاندارد به وسیله آزمودنی ها اولین نمونه خونی به میزان 5 میلی لیتر در حالت نشسته اخذ، سپس برنامه تمرینی با وزنه، مشتمل بر10 حرکت با 60 درصد یک تکرار بیشینه با نظارت سه داور انجام شد. سپس دومین خون گیری یک ساعت پس از پایان تمرین در شرایط مشابه انجام شد. برای تعدیل حجم پلاسما از فرمول دیل و کاستیل و اندازه گیریAFP با دستگاهArchitect 2000 انجام شد. هم چنین میزان GGT با دستگاه اتوآنالایزر prestige و سنجش ALP نیز  با استفاده از اتوآنالیز تمام اتوماتیک biolis50i انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

یک جلسه تمرین مقاومتی بر میزان آلفا فیتوپروتیین (AFP)، گاماگلوتامیل ترانسفراز (GGT) و آلکالین فسفاتاز (ALP) پلاسمای مردان تمرین کرده و بی تمرین تاثیر معنی داری نداشت (05/0˃p). هم چنین بعد از یک جلسه تمرین مقاومتی، میزان گاماگلوتامیل ترانسفراز، آلکالین فسفاتاز و آلفا فیتوپروتیین پلاسمای گروه بی تمرین تغییر معنی داری نداشت (05/0˃p)، اما میزان آلفا فیتوپروتیین پلاسمای گروه تمرین کرده به طور معنی داری کاهش یافته بود (05/0<p).

نتیجه گیری

با توجه به عدم تاثیر یک جلسه تمرین قدرتی بر میزان AFP وGGT وALP سرم مردان بدون تمرین و تمرین کرده می توان چنین گفت که تاثیر یک جلسه تمرین قدرتی بر تغییرات آنزیم های کبدی افراد تمرین کرده و افراد بی تمرین  یکسان است، اما کاهش آلفا فیتوپروتیین به عنوان یک پارامتر سرطان و یک شاخص پیش بینی مشکلات حاد کبدی در گروه تمرین کرده احتمالا نشانگر تاثیر تمرین منظم در کاهش عوامل خطر در پاسخ به یک جلسه فعالیت حاد باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2695564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!