بررسی بیهوشی های مکرر با داروی سئوفلوران در دوران نوجوانی و اثرات آنها بر اختلالات رفتاری و پاتولوژیک در موش های صحرایی بالغ شده نر و ماده نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
بیهوشی های مکرر در کودکان و نوجوانان در برخی از مداخلات درمانی مانند رادیوتراپی یا سوختگی ها ضرورت پیدا می کند. تحقیقات نشان داده که بیهوشی عمومی در دوران نوجوانی می تواند باعث مرگ سلولی، مشکلات شناختی و بعدا مشکلات عصبی رفتاری در بزرگسالی شود. مطالعه حاضر با هدف ارایه ارزیابی دقیق مورفولوژیکی و عملکردی اثرات طولانی مدت مواجهه مکرر با سووفلوران انجام شد.
مواد و روش ها
28 موش صحرایی نوجوان از روز 24 پس از تولد به صورت تصادفی از مادرهای مختلف جدا شده و به چهار گروه نر و ماده کنترل و استنشاقی سیوفلوران (غلظت درصد روزانه به مدت 15 روز) تقسیم شدند. حیوانات بعد از آخرین بیهوشی در روز 38 به مدت 30 تا 35 روز تحت مراقبت و جهت انجام آزمایش های رفتاری شامل آزمون های ماز آبی موریس، زمینه باز، مربع مرتفع آماده و سپس تغییرات پاتولوژیک با استفاده از رنگ آمیزی تولییدین بلو بررسی و نتایج با از استفاده آزمون های آماری t تست غیرزوجی و واریانس های یک طرفه و دوطرفه آنالیز شد.
نتایج
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در حیوانات نر و ماده، قرارگرفتن مکرر در معرض سووفلوران در دوران نوجوانی می تواند باعث اختلال در حافظه فضایی و افزایش اضطراب در بزرگسالی شود. همچنین در حیوانات دریافت کننده سووفلوران در مقایسه با گروه کنترل نورون های تیره و مرگ سلولی در نواحی هیپوکامپ و کورتکس در حیوانات نر و ماده می تواند افزایش یابد.
نتیجه گیری
این نتایج ممکن است دیدگاه جدیدی برای درک مکانیسم تکرار قرارگرفتن در معرض اثرات سمی ناشی از سووفلوران در نوجوانی ارایه دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2697555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!