تاثیر پرایمینگ بذر و محلول پاشی و به صورت معمولی و نانو بر عملکرد کمی و کیفی گیاه گلرنگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ذرات نانو پس از محلول پاشی به دلیل ابعاد کوچک خود به راحتی از طریق سیستم روزنه ای گیاه وارد برگ می شوند. علاوه بر این به دلیل افزایش قابل ملاحظه سطح مولکولی مواد نانو واکنش پذیری آن ها نیز افزایش یافته و در نتیجه قابلیت استفاده از این ترکیبات توسط گیاه بهبود می یابد.

روش پژوهش: 

مطالعه حاضر به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی (RCBD) در مزرعه تحقیقاتی ایستگاه مرکزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان تهران اجرا شد. اثرات محلول پاشی در قالب هفت تیمار شامل عدم محلول پاشی (شاهد)، محلول پاشی با روی معمولی، محلول پاشی با روی نانو، محلول پاشی با آهن معمولی، محلول پاشی با آهن نانو محلول پاشی با منگنز معمولی و محلول پاشی با منگزنانو و پرایمینگ بذر در سه سطح عدم پرایمینگ (شاهد)، اسمو پرایمینگ و هیدروپرایمینگ جهت بررسی عملکرد کمی و کیفی و گلرنگ رقم گلدشت موردبررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که اسموپرایمینگ به همراه محلول پاشی نانو روی و پس از آن به همراه محلول پاشی با نانوآهن بیش ترین تاثیر را بر افزایش معنی دار تمام صفات موردبررسی شامل اجزای عملکرد، عملکرد دانه، درصد و عملکرد روغن در گلرنگ داشت. همچنین تیمار هیدروپرایمینگ به همراه محلول پاشی نانو روی توانست وزن هزاردانه را تا بالاترین سطح آماری افزایش دهد.

نتیجه گیری

نتایج در مجموع نشان داد که اعمال پرایمینگ بذور گلرنگ به همراه محلول پاشی عناصر ریزمغذی به ویژه روی و آهن به صورت نانو، به عنوان روشی امیدبخش جهت افزایش عملکرد کمی و کیفی دانه و روغن گیاه گلرنگ در شرایط آب وهوایی مشابه (نیمه خشک) قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!