بررسی رابطه ی فضایی-زمانی پوشش جلگه ای شهرستان دزفول بر مبنای تغییرات دما، کاربری اراضی و پوشش گیاهی با استفاده از سنجش از دور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شهرنشینی و افزایش مواد غیر قابل نفوذ باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در خواص حرارتی منطقه می شود، که منجر به ایجاد جزایر حرارتی شهری می شود، از سویی دیگر، تغییرکاربری ناشی از فعالیت های انسانی منجر به اثرات نامطلوب بر محیط زیست منطقه می شود. مناطق جلگه ای نمونه ی بارز این پدیده ها هستند. هدف این مطالعه، تجزیه و تحلیل تغییرات مکانی و زمانی کاربری زمین/پوشش زمین و اثرات آن بر دمای سطح زمین در منطقه ی جلگه ایی شهرستان دزفول می باشد. تصاویر Landsat در سال های 2000-2020 برای تجزیه و تحلیل تغییرات LU/LC و باندهای حرارتی آن برای بررسی LST با استفاده از تکنیک های سنجش از دور استفاده شد. تغییرات قابل توجهی در کاربری زمین در این جلگه ی حاصلخیز در طول دوره ی مورد مطالعه مشاهده شد. بیشترین درصد تغییر کاربری مربوط به تغییر بایر به کشاورزی و باغی، و سپس تغییر کاربری آبی به کشاورزی و باغی بوده است. مناطق آبی در طول دوره پایش 151189 به نصف 66712 هکتار کاهش یافته و مناطق شهری از مساحت 97462 به مساحت 174713تقریبا دو برابر افزایش داشته است. دمای سطح زمین در طول دوره ی پایش روندی افزایشی داشته است، متوسط دمایی در تمام کلاس های کاربری اراضی روندی افزایشی داشته است، اما این افزایش دما در کاربری بایر و شهری نسبت به کاربری کشاورزی و باغی بیشتر است. شاخص پوشش گیاهی در طول دوره ی مورد پایش افزایش داشته، اما این افزایش به مقداری نبود که بتواند از روند افزایش دما جلوگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
978 تا 995
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!