بررسی تاثیر آموزش ترکیبی با الگوی چرخش آزمایشگاهی بر یادگیری دانش آموزان در مفهوم موازنه (مطالعه موردی: شاخه فنی و حرفه ای)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش ترکیبی با الگوی چرخش آزمایشگاهی بر یادگیری دانش آموزان در مفهوم موازنه است. روش مطالعه از نوع شبه آزمایشی است که بر روی دو گروه کنترل و آزمایش انجام شده است. جامعه تحقیق کلیه دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای شهر نجف آباد اصفهان است که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل هستند. 35 نفر از دانش آموزان جامعه تحقیق به عنوان نمونه ی در دسترس در دو گروه 15 و 20 نفری، به دو شیوه ترکیبی و سنتی آموزش دیده اند. در گروه آزمایش، روش ترکیبی با رویکرد چرخش آزمایشگاهی برای آموزش مفهوم موازنه اجرا شد و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. برای سنجش میزان یادگیری دو گروه، آزمون محقق ساخته اجرا، و پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 0/75 و روایی آن از روش روایی محتوایی بررسی، و پس از اطمینان از همگنی واریانس ها و نرمال بودن نمره ها، از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره برای آزمون فرضیه تحقیق استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد آموزش ترکیبی با رویکرد چرخش آزمایشگاهی در یادگیری دانش آموزان در چهار مورد از مفهوم موازنه شامل محاسبه نسبت ضرایب (با اندازه اثر0/187)، ضریب (با اندازه اثر 0/172) و قانون پایستگی جرم (با اندازه اثر 0/266) و استفاده از اعداد طبیعی (با اندازه اثر 0/035) تاثیر مثبت و معنادار داشته (0/05>P) است. با توجه به اینکه آموزش ترکیبی با رویکرد چرخش آزمایشگاهی امکانات ویژه ای را در مواردی مانند دسترسی به منابع، ارتباطات میان معلم و فراگیر، انجام و ارائه تکالیف برای دانش آموزان به همراه دارد، یادگیری بیشتر آن ها را باعث می شود. بنابراین، به معلمان توصیه می شود از ظرفیت های این رویکرد آموزشی برای تدارک تجربه های یاددهی-یادگیری برای افزایش یادگیری دانش آموزان به خوبی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2702369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!