عوامل موثر بر اثربخشی تیم های کاری پرستاری: یک مطالعه مقطعی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پرستاران به عنوان بازوی توانمند سیستم بهداشتی و درمانی، نقش موثری را در پیشرفت و ارتقای سلامت جامعه ایفا می کنند و ضرورت تشکیل تیم های کاری در میان آن ها بیشتر قابل توجه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین عوامل موثر بر اثربخشی تیم های کاری پرستاری در بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.

روش پژوهش:

 مطالعه حاضر، مطالعه ای مقطعی بود که در سال 1401 بر روی یک نمونه 267 نفری از پرستاران بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با استفاده از شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر 2 بخش مشخصات دموگرافیکی پرستاران و 39 گویه در حیطه عوامل موثر بر اثربخشی تیم های کاری بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 و آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن، من ویتنی، کروسکال والیس و درنهایت، رگرسیون خطی چندگانه (روش backward) انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد ابعاد " اهداف تیم" (5/44± 22/93) و "ویژگی های شخصیتی" (1/79 ± 8/41) به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را کسب نمودند. همچنین، نتایج رگرسیون خطی نشان داد اثربخشی کار تیمی با تعداد شیفت (0/034=p) رابطه معکوس و معنی دار و با اشتغال در بخش ویژه (0/032=p) رابطه مستقیم و معنی داری داشت.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، برای اثربخش تر شدن تیم های کاری پرستاری می توان پیشنهاداتی نظیر استخدام نیروی انسانی لازم جهت کاهش تعداد شیفت های کاری پرستاران به خصوص در بخش های ویژه، الگوگیری و تشویق به الگوگیری سایر بخش ها از نحوه فعالیت در بخش های ویژه، تعیین و تنظیم شیفت های کاری پرستاران براساس نظر و اولویت های خود آن ها، انجام ارزیابی های ماهانه، فصلی و سالانه کارکنان براساس میزان حضور و مشارکت در تیم های کاری پرستاری و تشویق کارکنان فعال تر در این زمینه و در نظر گرفتن پاداش های متنوع برای تیم های کاری پرستاری اثربخش ارائه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 349
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!