ارائه الگوی مدیریت انقلابی در فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فرماندهی انتظامی از نهادهای دخیل در استقرار، حفظ و افزایش امنیت است که در انقلاب اسلامی و در تحقق آرمان های آن نقش اساسی داشته و دارد؛ با توجه به ماموریت های متنوع و گسترده و تهدیدهایی که در راستای انجام ماموریت محوله متوجه فرماندهی انتظامی است اجرای این وظایف نیاز به رویکرد انقلابی دارد.

روش شناسی: 

روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است، پژوهش حاضر از حیث ماهیت، بنیادی و از حیث هدف، کاربردی توسعه ای است، برای تدوین الگوی مدیریت انقلابی در فراجا از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد؛ داده ها شامل سخنرانی های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره فراجاست که دسته بندی و تحلیل شد.

یافته ها و نتیجه گیری

پس از نهایی شدن مقوله ها روابط آن ها با یکدیگر بررسی شد و الگوی تحقیق ارائه گردید. زیربنایی ترین لایه آن، مبانی نگرشی است که مقوله های انسان شناسی، دنیاشناسی و فلسفه تاریخ و خداشناسی را شامل می شود؛ لایه دوم شامل ده مقوله است شامل صبر، همراه کردن اقتدار و محبت به مردم و توجه کردن به موقعیت، ماموریت و ظرفیت های فراجا، امنیت آفرین، تحول خواه تعامل گرا، قانون مدار، حکیمانه، زیست سالم و دشمن شناسی و در پایان مقوله ای که دو لایه را به هم وصل می کند، مقوله «تفکر دین محور با محوریت علم، عقل و عزم» است. به طوری که از دل لایه اول یک نوع روش مندی حاصل می گردد که این روش مندی با محوریت علم، عقل و عزم است که منتج به لایه دوم و مقوله های مدیریت انقلابی با هم تولید علم می کنند و این علم به عنوان انباشتی حساب می شود که دوباره حرکت جدیدی را در راستای ایجاد لایه های جدید مدیریت انقلابی شکل می دهد و این حرکت مدام در حال تکرار است؛ فراجا در صورت داشتن مدل مدیریت انقلابی جامع می تواند عملکرد بهتری در راستای حفظ امنیت نشان دهد و در راستای تحقق کامل هدف های اسلامی سهم موثری داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!