بررسی وضعیت سلامت عمومی و نیازهای آموزشی شاغلین نانوایی ها در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در شهر بافت سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام تهیه، پخت و خرید نان در نانوایی ها است. لذا توجه به سلامت عمومی نانوایان و ارائه آموزش های لازم در این خصوص به ایشان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف تعیین وضعیت سلامت عمومی و نیازهای آموزشی شاغلین نانوایی های شهر بافت در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سال 1400 انجام شده است.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که بر روی شاغلین نانوایی های شهر بافت به صورت نمونه در دسترس به تعداد 135 نفر انجام شد. اطلاعات با استفاده از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد سنجش سلامت عمومی، پرسشنامه استاندارد سنجش سطح آگاهی و چک لیست عملکرد بهداشتی و پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش به صورت حضوری در مدت چهار ماه جمع آوری شد و از آزمون های آماری میانگین، انحراف معیار، نمره Z، کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن برای تحلیل داده ها استفاده شد. میزان پاسخ دهی به پرسشنامه ها (100%) بود.

یافته ها

نتایج نشان داد که وضعیت سلامت عمومی شاغلین نانوایی های شهر بافت با میانگین و انحراف معیار (25/7 ± 25/71) مناسب نیست، همچنین وضعیت ابعاد سلامت عمومی ایشان شامل بعد جسمانی، بعد اضطراب و بی خوابی، بعد سلامت اجتماعی و بعد افسردگی نامناسب بود. بررسی وضعیت نیازهای آموزشی مشارکت کنندگان درزمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با میانگین و انحراف معیار (96/42 ± 49/4) نشان دهنده وضعیت مطلوب درزمینه آگاهی، عملکرد و نگرش بود. بین نمره سلامت عمومی و نیازهای آموزشی همبستگی ضعیف گزارش شد که ازنظر آماری معنی دار نبود (312/0=P). نیازهای آموزشی شاغلین نانوایی های شهر بافت بر اساس عوامل سن، سابقه فعالیت، میزان درآمد و نوع پخت  اختلاف معنی دار (05/0 ≤p) داشت ولی بر اساس عوامل جنسیت (970/0)، تاهل (317/0)، تحصیلات (798/0) و نوع فعالیت (648/0) ازنظر آماری معنی دار نبود (05/0 p ≥).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده وضعیت سلامت عمومی و ابعاد سلامت عمومی شاغلین نانوایی های شهر بافت شامل بعد جسمانی، بعد اضطراب و بی خوابی، بعد سلامت اجتماعی و بعد افسردگی مناسب نبود؛ اما وضعیت آگاهی، عملکرد و نگرش آنان در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت مطلوب قرار داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!