بررسی رابطه سواد سلامت شغلی و رفتار ایمنی کارکنان صنایع معدنی با نقش میانجی سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حوادث شغلی که برخی اوقات به دلیل مدیریت ایمنی نامناسب به وقوع می پیوندد می تواند تاثیر بسزایی بر بهره وری کارگران داشته باشد. با اصلاح عادت ها و افزایش سطح آگاهی کارگران می توان به ایمنی رفتار دست یافت، چون افراد دارای نقشی محوری در مدیریت سلامت خود هستند، با مجموعه ای از فعالیت های فردی، محیطی و سازمانی می توانند از بروز خطرات پیشگیری کنند که سواد سلامت شغلی در این امر عاملی کلیدی است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه سواد سلامت شغلی و رفتار ایمنی با نقش میانجی سلامت است.

روش بررسی

روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کارکنان 15 واحد از صنایع معدنی ایمیدرو ایران تشکیل داده اند که از این میان 283 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، این افراد به پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگ (1989)، رفتار ایمنی مهدی نیا (2016) و سواد سلامت شغلی (TOHLS-IF) ساتهاکورن (2020) پاسخ دادند. داده های پژوهش به روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج با مقادیر (AGFI=0.97, CFI=0.99, GFI=0.949, RMSEA=0.036) بیانگر برازش خوب مدل بود. براساس ضرایب مستقیم رابطه بین سواد سلامت شغلی و سلامت (=-0.369, p<0.01β)، سواد سلامت شغلی و رفتار ایمنی (β=0.483, P<0.01)، رفتار ایمنی و سلامت (=-0.592, P<0.01β) کارکنان صنایع معدنی معنادار بود. لذا در بررسی ضریب غیر مستفیم با آزمون بوت استرپ با توجه به نقش میانجی گر سلامت، رابطه بین سواد سلامت شغلی و رفتار ایمنی کارکنان (=0.218, P<0.01 β) معنادار ارزیابی شد.

نتیجه گیری

بهره گیری از فاکتورهای سلامت می تواند در تاثیر سواد سلامت شغلی بر رفتار ایمنی کارکنان صنایع معدنی در جهت کاهش خطرات ناشی از کار و دستیابی به سطح مطلوب تر ایمنی، یک عامل تعیین کننده باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!