آزمون تشرف کودک قهرمان رها شده-طرد شده؛ نمودی از بازگشت و رجعت به کهن الگوی مادر ازلی یا مادر زمین (موردکاوی: کودکان رهاشده-طرد شده در شاهنامه فردوسی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آزمون، سفر، رسیدن به تعالی و تشرف از جمله مراحل گذر اسطوره ای کودک قهرمان در شاهنامه است که در آن کودک طرد شده یا رها شده در طبیعت بصورت نمادینی از کهن الگوی مادر زمین، مادر ازلی یا مادر طبیعت جدا شده و پس از بلوغ و تعالی و رسیدن به فرایند فردیت , تشرف بار دیگر به آن بازمیگردد. هدف اصلی این جستار بررسی و تحلیل نقش کهن الگوی مادر ازلی در زندگی کودک قهرمان رهاشده/ طرد شده در شاهنامه است.

روش پژوهش: 

پژوهش پیش رو بشیوه توصیفی تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و نقد کهن الگویی یونگ در داستان کودک قهرمانان مطرود (رها شده) در طبیعت است و بر این مبنا با مراجعه به شاهنامه (نسخه حمیدیان) داستان زال، فریدون، داراب و کیخسرو مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته های پژوهش: 

یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر اساس نقد کهن الگویی یونگ طرد شدن و رها شدن کودک قهرمان از خانواده، طی کردن مسیر تشرف و بازگشت به وطن و یا نزد خانواده، نمادی کهن الگویی از جدایی و بازگشت مجدد به زهدان مادر ازلی و طبیعت است.

نتایج پژوهش: 

نتایج پژوهش نشان میدهد که کودک قهرمانان رها شده یا طرد شده از سوی خانواده در شاهنامه مانند زال با پرورش سیمرغ با زندگی بر بالای کوه البرز که بر فراز دریاچه فراخکرت قرار دارد، ارتباط دایگی گاو برمایه برای فریدون، گذر از آب توسط کیخسرو همگی نمادهاییی مقدس و کهن الگویی از مادر و بازگشت کودک به آغوش وی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2706160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!