بررسی تاثیر اندیشه های عرفانی بر چیدمان هنرجدید ایران با تاکید بر دو نمایشگاه هنرجدید و مفهومی دهه 80
هنر معاصر فرصتی برای تآمل در خود و جهان معاصر را فراهم میکند، جوهرهی آن شامل تمام وجوه امروزی بودن با همه ویژگی های آن است. چیدمان شاخهای از هنر معاصر است که بیشتر از اشیا حاضر و آماده استفاده میکند. ایده اولیه هر اثر از ذهن هنرمند نشآت میگیرد و ذهن از عوامل بسیاری تاثیر میپذیرد، بررسی این عوامل به مخاطب در فهم بهتر مفهوم اثر هنری کمک میکند. نظریه های عرفانی در ایران از سالهای بسیار دور بر تفکر و زندگی مردم تاثیرگذار بوده است. واژه عرفان به معنای شناخت و به ادراک خاصی که از راه تمرکز بر باطن نفس به دست می آید و مفهومی رازگونه دارد اشاره دارد. هدف این پژوهش یافتن ارتباط بین نظریه های عرفانی و آثار چیدمان هنرمندان معاصر ایران است. سوال این پژوهش؛ آیا میتوان با اینکه از پیدایش نظریات عارفان ایرانی مدت زمان زیادی گذشته، ردپایی از این اندیشه ها در هنر معاصر ایران دید؟ روش پژوهش توصیفی، تحلیلی است. جامعه آماری از آثار چیدمان ارائه شده در نمایشگاه هنر مفهومی 1380 و باغ ایرانی 1383 برگزار شده در موزه معاصر ایران انتخاب و همچنین از بین نظریات عرفانی؛کثرت در وحدت، سیمرغ و اعداد در عرفان انتخاب شده است. در انتهای این پژوهش اثر اندیشه های عرفانی به صورت واضح در برخی آثار و در سایر موارد نیز در باطن اثر موجود بود.
عرفان ، کثرت در وحدت ، چیدمان ، هنر جدید ، هنر معاصر ایران
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.