مصرف سیگار و کنترل قند خون در بیماران دیابت نوع 2 در شمال عراق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استعمال سیگار مهمترین علت قابل پیشگیری مرگ و میر در سراسر جهان است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین شیوع مصرف سیگار و وضعیت آن در شاخص های بالینی در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهر سلیمانیه در شمال عراق بود.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی تحلیلی در میان 602 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در سال 1402 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از بیماران دارای پرونده ی درمانی در مرکز دیابت شهر سلیمانیه در شمال عراق انجام شد. ابزار سنجش، پرسشنامه ی کتبی بود و داده ها بصورت مصاحبه از بیماران گردآوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS ویرایش 16 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

میانگین سن بیماران 17/53 سال در دامنه سن 30 تا 77 سال با انحراف معیار 9/38 سال بود. 31/7درصد از بیماران سابقه مصرف سیگار را گزارش کردند. جنسیت مرد (10/316= OR) و سکونت در شهر (1/754 = OR) پیش بینی کننده های مصرف سیگار بودند. میانگین قندخون ناشتا (0/027= P) و شاخص توده بدنی (0/018= P) در میان بیمارانی که سابقه مصرف سیگار را گزارش کردند بطور معناداری بیشتر بود.

نتیجه گیری

یافته ها نشاندهنده شیوع بالاتر از میانگین جهانی مصرف سیگار در میان بیمارن مبتلا به دیابت در شمال عراق بود. قندخون ناشتا در بیماران مصرف کننده سیگار بالاتر بود. این یافته ها، اهمیت بالینی توسعه و پیاده سازی برنامه های ترک سیگار در میان بیماران مبتلا به دیابت را برجسته می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
2281 تا 2291
لینک کوتاه:
magiran.com/p2706763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!