تعیین مقدار آفلاتوکسین M1 در نمونه های شیر استان های زنجان، گیلان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه به روش ELASA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آفلاتوکسین M1 که به دنبال متابولیسم آفلاتوکسین B1 که از طریق خوراک آلوده وارد بدن دام می شود،ایجاد می گردد. انسان ها نیز از طریق مصرف شیر دام آلوده در معرض مواجهه با این مایکوتوکسین قرار می گیرند. این مایکوتوکسین دارای اثرات هپاتوتوکسیک، سرطان زایی و موتاژنی بسیار قوی بوده و به طور بالقوه برای سلامتی انسان مخاطره آمیز می باشد. با توجه به این که شیر یکی از مواد غذایی مهم برای انسان به شمار می رود، بنابراین حصول اطمینان از سلامت شیر و عدم آلودگی آن با مواد مختلف ازجمله آفلاتوکسین M1 برای حفاظت از سلامت گروه های سنی مختلف امری ضروری به نظر می رسد.

مواد و روش ها

در این مطالعه 180 نمونه شیر اعم از سنتی و صنعتی از 4 شهر تبریز، کرمانشاه، زنجان و رشت جمع آوری شده، نمونه ها سانتریفیوژ شده و چربی رویی آن برداشته شده و نمونه های شیر بدون چربی به روش ELISA رقابتی ازنظر آفلاتوکسین M1 موردسنجش قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان داد که %100 نمونه های موردبررسی آلوده به آفلاتوکسین M1 بودند؛ که میانگین غلظت آلودگی M1 در شهر تبریز، کرمانشاه، زنجان و رشت به ترتیب 6/5±31/9، 16/9±30/7، 6/2±29/9 و 3/8±25/4 نانوگرم در لیتر در محدوده ی 2/134-1> نانوگرم در لیتر به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ما نشان داد که در تمامی نمونه های اخذشده از چهار شهر تبریز، کرمانشاه، زنجان و رشت، آلودگی به آفلاتوکسینM1   وجود دارد که سطح این آلودگی در فصل های مختلف متفاوت بود. به نحوی که بیشترین آلودگی در فصل پاییز و در نوع تولید سنتی، مشاهده شد. با توجه به مضرات آفلاتوکسینM1  برای سلامت انسان، کنترل مداوم خوراک دام ازلحاظ آفلاتوکسینB1  و کنترل شیر و محصولات آن به جهت عدم حضور آفلاتوکسین M1  بسیار مهم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2707285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!