تاثیر تمرین مقاومتی همراه با دریافت عصاره آبی سیر بر بیان Nrf2 و PPARγ کبدی موش های صحرایی دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

فاکتور رونویسی Nrf2 تنظیم کننده اصلی پروتئین های آنتی اکسیدانی است و همراه با PPARγ در همه بافت های بدن بیان می شود. همچنین سیر با جلوگیری از غیرفعال شدن انسولین اثرات هیپوگلیسمی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین مقاومتی همراه با مکمل سیر بر بیان ژن Nrf2 و PPARγ کبدی موش های صحرایی دیابتی بود.

مواد و روش ها

در مطالعه حاضر روش تحقیق از نوع تجربی بود. برای انجام تحقیق آزمایشگاهی حاضر 40 سر موش صحرایی نر ویستار پنج هفته ای با وزن 24‏‏‏‏‏‏‏‏‏/15 ± 12‏‏‏‏‏‏‏‏‏/162 گرم انتخاب و به طور تصادفی به پنج گروه کنترل-سالم (CN)، دیابت (DM)، دیابت-تمرین (DMT)، دیابت-سیر (DMG) و دیابت-تمرین-سیر (DMTG) تقسیم شدند. موش ها با تزریق نیکوتین آمید و بعد از 15 دقیقه تزریق STZ به صورت درون صفاقی دیابتی شدند. موش ها در گروه های مکمل 500 میلی گرم عصاره سیر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن با گاواژ دهانی به صورت روزانه دریافت کردند. تمرین مقاومتی روی نردبانی با شیب 80 درجه و با وزنه ای برابر 100-30 درصد وزن بدن انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

یافته ها

بیان Nrf2 افزایش معنی داری در گروه های دیابت-تمرین (022/0=p)، دیابت-سیر (029/0=p) و دیابت-تمرین-سیر (001/0=p) نسبت به دیابت؛ و دیابت-تمرین-سیر نسبت به گروه دیابت-تمرین (048/0=p) و دیابت-سیر (038/0=p) داشت. همچنین بیان PPARγ افزایش معنی داری در گروه های دیابت-تمرین (021/0=p)، دیابت-سیر (046/0=p) و دیابت-تمرین-سیر (006/0=p) نسبت به دیابت داشت.

نتیجه گیری

احتمالا مصرف عصاره سیر، تمرین مقاومتی و ترکیب تمرین مقاومتی با مکمل عصاره سیر از طریق تنظیم افزایشی Nrf2 و PPARγ موجب بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و کاهش فشار اکسایشی کبد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2707383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!