بررسی وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند در زنان شاغل شهر بیرجند در سال 1401 : مطالعه مبتنی بر مدل مراحل تغییر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

محصولات لبنی یکی از گروه های اصلی مهم در رژیم غذایی هستند. مصرف لبنیات موجب کاهش خطر سرطان پستان، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و همچنین کنترل فشارخون می شود. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مصرف لبنیات فراسودمند بر اساس مدل مراحل تغییر در زنان شاغل شهر بیرجند انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 534 نفر از زنان شاغل شهر بیرجند، به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد همراه با مراحل تغییر رفتار مصرف لبنیات فراسودمند بود. داده ها توسط نرم افزارSPSS)  ویرایش19) و توسط آزمون آماری توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک رتبه ای تجزیه و تحلیل شدند (05/0>p).

یافته ها

میانگین سنی زنان 6/7±32/40 سال بود. بر اساس مدل مراحل تغییر بیشترین میزان مصرف فراورده لبنی فراسودمند مربوط به ماست کم چرب با 3/54 درصد و کمترین میزان مصرف مربوط به شیر غنی شده با آهن با 2/11 درصد بود. در مجموع 74/35 درصد زنان از فرآورده های لبنی فراسودمند استفاده می کردند. آنالیز رگرسیون نشان داد که سن، سطح تحصیلات و آشنا بودن افراد با لبنیات فراسودمند و خرید از هایپر مارکت، پیش بینی کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند در زنان بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های مطالعه میزان آشنایی (آگاهی) افراد، سن و میزان تحصیلات و همچنین خرید از هایپر مارکت پیش بینی کننده رفتار مصرف لبنیات فراسودمند است. با توجه به این که دو عامل خرید از هایپر مارکت و نیز آشنایی افراد با این غذاها قابلیت تغییر و تاثیرپذیری از مداخله آموزشی را دارد، بنابراین می توان با انجام مداخلات آموزشی میزان مصرف لبنیات فراسودمند را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2707386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!