بررسی انتخاب های غذایی کودکان و نوجوانان براساس مدل بازاریابی اجتماعی: یک مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

درک عوامل موثر بر انتخاب های غذایی سالم برای کودکان و نوجوانان از جمله چالش های مهم در حوزه بهداشت عمومی است. این چالش ها با توجه به تاثیر بسزایی که تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی بر رشد و توسعه دارد، اهمیت ویژه ای دارند. هدف اصلی این پژوهش انجام مطالعات با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای بررسی رابطه میان تئوری های بازاریابی اجتماعی و الگوهای مصرف غذایی کودکان و نوجوانان می باشد.

مواد و روش ها

این مرور سیستماتیک بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستجوی جامع و یکسانی در هر یک از سه پایگاه PubMed، Scopus و  Web of Science تا اردیبهشت ماه 1402 انجام شد. تنها مقالات به زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین، برای اینکه هر گونه مطالعه مرتبط از دست نرود، تمام فهرست های مرجع مطالعات و بررسی های مرتبط به صورت دستی جستجو شد و 247 مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

در نهایت، این مطالعه 10 مقاله مداخله ای از نوع تجربی و نیمه تجربی، با استفاده از رویکرد بازاریابی اجتماعی در حوزه انتخاب غذایی در کودکان و نوجوانان را، شناسایی کرد که مطالعات در مناطق و کشورهای مختلف دنیا انجام شده است. مطالعات بررسی شده نشان می دهند استراتژی های بازاریابی اجتماعی تاثیر مثبتی بر رفتار غذا خوردن، سلامت، فعالیت بدنی و ترجیحات کودکان دارند. تبلیغات تلویزیونی بر رفتار غذایی و سلامتی تاثیر منفی داشته، اما برنامه های آموزش تغذیه مبتنی بر مدرسه و بازاریابی اجتماعی می توانند موجب بهبود عادات غذایی کودکان گردد.

نتیجه گیری

طبق یافته های پژوهش حاضر استفاده از تکنیک های بازاریابی اجتماعی می تواند فعالیت بدنی را افزایش داده و به ترویج انتخاب های غذایی سالم تر و سلامتی کمک کند. همچنین، شخصیت های کارتونی در بازاریابی ترجیحات غذایی کودکان تاثیر مثبتی دارند. لذا استفاده از این مدل جهت ارتقا فعالیت های سلامت محور توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2707390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!