تبیین درک مفهوم مراقبت معنوی از دیدگاه بیماران بستری: مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تاثیر معنویت بر قدرت بهبود یافتن، توانایی مقابله با تغییر و سازگاری با آن و حالات مرتبط با سلامت و بیماری انکارناپذیر است. معنویت جنبه مهمی از مراقبت های بهداشتی می باشد. مراقبت معنوی ضروری، حیاتی و جزء منحصر به فرد ازمراقبت است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین درک مراقب معنوی از دیدگاه بیماران انجام شد.

مواد وروش ها

مطالعه حاضر با رویکرد کیفی با استفاده از تحلیل محتوی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم  در سال 1399انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 12 مشارکت کننده بستری در بخش به روش نمونه گیری هدفمند، جمع آوری و به طور همزمان تحلیل شد.

یافته ها

 مشارکت کنندگان شامل 7 زن و 5 مرد بود . میانگین و انحراف معیار سن مشارکت کنندگان 1/10±16/ 44 سال بود. از تحلیل مصاحبه های انجام شده با بیماران 366 کد اولیه، 10 طبقه فرعی و 3 طبقه اصلی استخراج شد که نشان دهنده ماهیت درک مشارکت کنندگان از مراقبت معنوی بود. طبقات شامل  مذهبی (باور به حضور خدا، رعایت احکام شرعی، تکریم باورهای دینی)، "اخلاقی" (رعایت حریم خصوصی، مسئولیت پذیری، صداقت، رازداری) و"عاطفی" (حفاظت، حمایت، پیگیری و استمرار مراقبت) استخراج گردید.

نتیجه گیری

بر اساس یافته‏ های این مطالعه، مراقبت معنوی، رویکردی مذهبی و اخلاقی داشته و بایستی به جنبه های عاطفی آن توجه بیشتری مبذول داشت. از دیدگاه بیماران مراقبت معنوی شامل مسئولیت‏ پذیری، صداقت ،رازداری و توجه به ارزش های اخلاقی و باورهای مذهبی بیماران به عنوان یک منبع ارزشمند است.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!