هوش مصنوعی و ژن درمانی سرطان سینه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

از ژن درمانی در بیماری های مختلفی مانند سرطان ها استفاده می شود. سرطان سینه شایع ترین بدخیمی در بانوان در سطح جهان است که لزوم استفاده از رویکردهای نوین را نشان می دهد. توانایی الگوریتم های هوش مصنوعی برای پردازش مجموعه داده های بزرگ، تشخیص الگوهای پیچیده و طبقه بندی آن ها را می توان در جهت بهبود روند ژن درمانی در سرطان سینه استفاده کرد. هدف این مقاله مرور متون موجود و تاکید بر کاربردهای بالینی هوش مصنوعی در ژن درمانی سرطان سینه است.

مواد و روش کار

برای انجام این مطالعه؛ از بررسی و مرور مقالات موجود با جستجوی کلیدواژه های مرتبط باهدف مطالعه در پایگاه اطلاعاتی PubMed، جمع آوری اطلاعات انجام شد.

یافته ها

با طراحی الگوریتم های هوش مصنوعی و تحلیل های مسیرهای مولکولی بسیار پیچیده در بدن انسان با الگوبرداری از تجربیات دانشمندان و پزشکان در مطالعات بالینی و شبیه سازی فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با تنظیم بیان ژن در بدن انسان، اثربخشی ناقل های ژنی، کنترل پارامترهای تحویل ژن/دارو و مدل سازی سلول ها، میزان خطاهای پزشکی را به حداقل رساند و با تشخیص زودرس بیماری و پیش بینی اثربخشی دارو، درمان های شخص محور اثربخشی درمان های نوینی مانند ژن درمانی را با کمترین عوارض در بالاترین سطح به بیماران ارائه کرد.

بحث و نتیجه گیری

طی ده اخیر تلاش های زیادی شده تا از انواع روش های ژن درمانی در بیماری مبتلا به سرطان سینه با کمترین عوارض و بیشترین اثرگذاری استفاده گردد لذا جهت بهینه سازی تشخیص های زودرس و ژن درمانی اثرگذار سرطان سینه، هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی بشمار می رود و ترکیب آن با علوم نوین و بین رشته ای در بهبود ارتقای میزان سلامت جامعه موضوع بسیار مورد علاقه برای دانشمندان است اما به علت محدودیت هایی که برای استفاده از آن وجود دارد مانند موارد اخلاقی و هزینه های بالا باید با دقت بالا و بررسی های کافی از این علم استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
760 تا 771
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!