استفاده از حامل های مختلف در تولید دانه کتان اکسترود شده و تاثیر آن بر عملکرد،کیفیت تخم مرغ، متابولیت های خونی و شاخص های لیپیدی خون در مرغ تخم گذارسویه ال اس ال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه به منظور مقایسه استفاده از حامل های مختلف در تولید دانه کتان اکسترود شده و تاثیر آن بر عملکرد مرغ تخم گذار و کیفیت تخم مرغ های تجاری انجام گرفت. در این آزمایش مرغ های تخم گذار های لاین سویه ال اس ال در قالب طرح کاملا تصادفی با نه گروه، پنج تکرار و 10 قطعه مرغ تخمگذار در هر گروه، از سن 34 تا 42 هفتگی انجام شد. تیمار های آزمایشی شامل تیمار شاهد با جیره استاندارد بر پایه ذرت و سویا، تیمار فول فت کتان با سطوح هفت و نیم و 15 درصد جیره، تیمار فول فت کتان و کنجاله سویا با سطوح هفت و نیم و 15 درصد جیره، تیمار فول فت کتان و کنجاله آفتابگردان با سطوح 7/5 و 15 درصد جیره، تیمار فول فت کتان و گلوتن ذرت با سطوح 7/5 و 15 درصد جیره بودند. نتایج نشان داد به کارگیری 7/5 و 15 درصد فول فت بذر کتان و گلوتن ذرت و 15 درصد فول فت کتان و کنجاله سویا موجب بهبود واحد هاو شد (0/05>P). بیش ترین وزن پوسته در تیمارهای حاوی فول فت بذر کتان و گلوتن ذرت مشاهده شد (0/05>P). بیش ترین میزان استقامت در تخم مرغ های تولید شده در مرغان دریافت کننده جیره غذایی حاوی 15درصد فول فت کتان و گلوتن ذرت وجود داشت (0/05>P). تعداد گلبول های سفید در تیمار های حاوی 7/5 و 15 درصد گلوتن ذرت افزایش معنی داری نسبت گروه شاهد داشته است (0/05>P). اما میزان هتروفیل، مونوسیت ها و ائیوزونوفیل ها تحت تاثیر هیچ کدام از تیمارهای آزمایشی قرار نگرفتند (0/05<P). نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از مقادیر 7/5 و 15 درصد کتان اکسترود شده و گلوتن ذرت موجب افزایش عملکرد و بهبود کیفیت تخم مرغ ها می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!