بررسی الگوی مقاومت دارویی در باکتری های مولد عفونت های ادراری در بیماران مراجعه کننده به دو مرکز درمانی و تشخیص طبی شهر یزد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های مجاری ادراری (UTI[1]) از بیماری های عفونی شایع در سنین جوانی و میانسالی می باشد. تجویز آنتی بیوتیک های در طیف گسترده و افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی، تعیین الگوی مقاومت باکتری ها را در پیشبرد درمان ضروری می سازد. هدف از این مطالعه، تعیین الگوی مقاومت دارویی در باکتری های مولد عفونت های ادراری در بیماران مراجعه کننده به دو مرکز درمانی و تشخیص طبی شهر یزد، ایران بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی در یک دوره یک ساله (1398) برروی 3563 نمونه عامل UTI بخش میکروب شناسی آزمایشگاه تشخیصی مرکزی و بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد. باکتری های جداشده با روش های فنوتیپی شناسایی و مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه ها به روش دیسک دیفیوژن انجام شد.
یافته ها
از 3563 جدایه مثبت 4/80 درصد از بیماران سرپایی و 19/6 درصد از بیماران بستری جدا شد. شایع ترین باکتری های عامل  UTI در دو مرکز شامل: اشریشیا کلی (57/8 درصد)، کلبسیلا پنومونیه (9/7 درصد)، استافیلوکوکوس اورئوس (9/1 درصد)، استرپتوکوکوس آگالاکتیه (7 درصد) و اسینتوباکتر (0/2 درصد) بود. بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی در جدایه های اشرشیاکلی بیماران سرپایی آموکسی سیلین-کلاوونات (62/9 درصد) و سپس نالیدیکسیک اسید (61/9 درصد) و در بیماران بستری آمپی سیلین (86 درصد) و کوتریموکسازول (72 درصد) بود. بیش از نیمی از این جدایه ها ESBL مثبت بودند.
نتیجه گیری
از آن جا که توزیع مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های عامل UTI در بیماران بستری و سرپایی متغیر می باشد از این رو تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی عوامل عفونت در مراکز تشخیصی- درمانی در مناطق مختلف جغرافیایی اهمیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!