بررسی و ارزیابی حضورپذیری فضاهای عمومی شهری برای بانوان مورد مطالعه: بافت تاریخی (محله چوب مسجد)، میانی (محله گلستان) و جدید (محله فرهنگیان) شهر سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

نیاز به حضور در فضاهای عمومی برای همه شهروندان فارغ از جنسیت، سن، سطح درآمد، شغل و... امری ضروری است. حضور بانوان در فضای شهری نه تنها برای خود آن ها دارای منافع جسمی و روانی است، بلکه جامعه را نیز می توانند از نقش حمایتی خود بهره مند کنند. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی و مقایسه وضعیت حضورپذیری فضای عمومی شهری برای بانوان است. مطالعه موردی پژوهش، شهر سمنان انتخاب شده است که از سه ناحیه تشکیل شده و از هریک از نواحی، یک محله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روش پژوهش: 

رویکرد به کار رفته در پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از روش های آماری و رگرسیون خطی چندگانه، در طی پنج گام، به منظور ارزیابی حضور پذیری فضای شهری در این سه محله استفاده شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که محله فرهنگیان در ناحیه سه، بهترین وضعیت را از جهت حضور پذیری فضا برای بانوان دارد و محله های چوب مسجد و گلستان در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

نتیجه گیری

از میان 9 شاخص مورد بررسی، مولفه امنیت در همه محله ها مهم ترین شاخص در رابطه با حضور بانوان در فضای شهری است. بعد از این شاخص، در محله چوب مسجد، عوامل اجتماعی، آلودگی های محیطی، عوامل فردی، دسترسی به وسایل حمل ونقل و معابر و مبلمان شهری، در سلسله مراتب بعدی جای گرفته اند. در محله گلستان، شاخص دسترسی و مبلمان شهری به عنوان مهم ترین عامل پس از امنیت ذکرشده است. در محله فرهنگیان نیز بعد از مولفه امنیت، شاخص دسترسی بیش ترین ارتباط معنادار را با حضور پذیری فضای شهری برای بانوان ایجاد کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!