تحلیل ارتباطی امنیت سایبری با تمرکز بر اجرای فیلترینگ و سواد رسانه ای کاربران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

در جهان معاصر، اهمیت روز افزون فضای سایبر و نیز مخاطرات متعددی که در این زیست بوم مجازی شکل گرفته است، شرایطی را ایجاد کرده که سازمان ها و نهادهای مختلف در راستای اجرای مطلوب و موفقیت آمیز ماموریت های خویش همواره در پی حفظ، تداوم و ارتقاء امنیت در حوزه های مختلف فضای سایبری هستند. با توجه به این مسئله، پژوهش حاضر با هدف تحلیل ارتباطی امنیت سایبری با تمرکز بر اجرای فیلترینگ و سواد رسانه ای کاربران انجام شد.

روش پژوهش: 

این پژوهش با رویکرد کمی و با هدف کاربردی به روش میدانی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کارکنان پلیس فتا و برخی از حقوق دانان متبحر و با تجربه در نظام قضایی کشور بوده و حجم نمونه شامل 25 نفر از کارکنان رده بالا پلیس فتا و 25 نفر از حقوق دانان نظام قضایی شهر تهران است که به روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند.

یافته ها

ادراک پاسخ گویان از اعمال سیاست فیلترینگ حداکثری در کشور گویای عدم موفقیت آن در ارتقاء امنیت فضای سایبری است. هم چنین، افزایش میزان برخورداری کاربران از سواد رسانه ای در ابعاد و مولفه های مختلف آن موجب ارتقاء میزان امنیت آنان در فضای سایبری کشور می شود.

نتیجه گیری

با توجه به ناکارآمدی سیاست های فعلی فیلترینگ، نیازمند اصلاحاتی در فرایندهای اجرایی سیاست فیلترینگ در راستای تغییر فیلترینگ حداکثری به حداقلی اجرایی و آموزش مستمر مهارت اجتماعی سواد رسانه ای و تکرار آن به موازات گسترش استفاده از فناوری های تعاملی هستیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!