اثر تزریق داخل هیپوکامپی اورکسین A و آنتاگونیست های گیرنده های 1 و 2 اورکسین بر حافظه اجتنابی غیرفعال، هماهنگی و تعادل حرکتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف پژوهش مسدودکردن گیرنده های اورکسین در ناحیه هیپوکامپ و بررسی تغییرات حافظه اجتنابی غیرفعال، هماهنگی حرکتی و حفظ تعادل در عدم وجود اثرگذاری اورکسین می باشد. اثر تزریق داخل هیپوکامپی آنتاگونیست گیرنده دو اورکسین JNJ-10397049 بر حافظه اجتنابی غیرفعال، هماهنگی و تعادل حرکتی در مطالعات قبلی بررسی نشده بود که در این پژوهش به آن پرداختیم.

روش ها

20 سر موش صحرایی نر بالغ به وزن 250-220 گرم به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند و به ترتیب سالین، اورکسین A، اورکسین A و آنتاگونیست گیرنده یک اورکسین، اورکسین A و آنتاگونیست گیرنده دو اورکسین به صورت داخل هیپوکامپی دریافت کردند. ارزیابی حافظه و هماهنگی حرکتی به ترتیب با دستگاه های شاتل باکس و روتارود انجام شد.

یافته ها

میانگین تاخیر در ورود به ناحیه تاریک و مجموع زمان حضور حیوان در ناحیه روشن شاتل باکس در گروه دریافت کننده اورکسین نسبت به گروه کنترل افزایش و در گروه های دریافت کننده اورکسین و آنتاگونیست های گیرنده های اورکسین نسبت به گروه دریافت کننده اورکسین کاهش معنی داری (0/01< p) نشان داد. زمان مقاومت در هماهنگی و تعادل حرکتی در 30 دقیقه پس از تزریق در گروه دریافت کننده اورکسین نسبت به گروه کنترل افزایش و در گروه های دریافت کننده اورکسین و آنتاگونیست های گیرنده های اورکسین نسبت به گروه دریافت کننده اورکسین کاهش معنی داری (0/01< p) یافت. 

نتیجه گیری

به نظر می رسد اورکسین در هیپوکامپ سبب بهبود بازیابی حافظه اجتنابی غیرفعال و هماهنگی و تعادل حرکتی شده و آنتاگونیست های گیرنده های یک و دو اورکسین در این دو فرآیند اختلال ایجاد می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!