ژنومی برای شناسایی تنوع تعداد کپی در اسب های کاسپین و ترکمن با استفاده از آرایه چند شکلی تک نوکلئوتیدی با تراکم بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی:

 تنوع تعداد کپی (CNV) همراه با چند شکلی های تک نوکلئوتیدی(SNPs) ، نقش کلیدی در تنوع ژنتیکی در گونه های اهلی ایفا می کنند. با این وجود در مورد تنوع تعداد کپی در اسب ایرانی اطلاعات کمی موجود است.

روش کار

در این مطالعه، شناسایی CNV ها و نواحی مرتبط به تنوع تعداد کپی (CNVR) های موجود در ژنوم اسب های کاسپین و ترکمن بر اساس داده های SNP آرایه اسب (Equine70k) انجام شد.

نتایج

در مجموع تعداد 202 و 105 به ترتیب CNV و CNVRs در اسب های مورد مطالعه شناسایی شدند که 08/1 درصد ژنوم اسب را پوشش می دهند. تنوع تعداد کپی در نژاد اسب کاسپین نسبت به نژاد اسب ترکمن 6/1 برابر بیشتر بود. همچنین متوسط طول تنوع تعداد کپی در نژاد کاسپین بزرگتر از نژاد ترکمن بود. در هر دو نژاد تعداد رخداد ژنتیکی اضافه نسبت به رخداد ژنتیکی حذف بیشتر بود. در اسب های نژاد کاسپین کروموزم های شماره یک، سه و دوازده و در اسب های نژاد ترکمن کروموزوم شماره یک، شش و دوازده به ترتیب بیشترین تغییر در تعداد کپی را نشان دادند. آنالیز عملکردی نشان داد که نواحی CNVR های شناسایی شده با 434 ژن همپوشانی داشتند که بیشتر این ژن ها در بین نمونه های اسب دو نژاد مشترک بودند(بیش از 60 درصد). همچنین آنالیز KEGG چندین مسیر بیولوژیکی از جمله حس بویایی، محرک شیمیایی، پردازش آنتی ژن و مسیر سیگنال دهی پروتئین G را نشان داد.

نتیجه گیری نهایی:

 این اولین گزارش CNV در اسب های های ترکمن و کاسپین است و یافته های این تحقیق می توانند اطلاعات ارزشمندی را برای درک بهتر ژنوم اسب و هم چنین ارتباط صفات مهم عملکردی با CNVR ها و ژن های همراه آن ها در مطالعات آتی در نژادهای اسب را فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!