عدالت در توزیع جغرافیایی تخت های بیمارستانی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عدالت در بخش سلامت به معنای موجود بودن کالاها و خدمات سلامت و دسترسی مردم به آن ها، استفاده از خدمات سلامت براساس نیاز، پرداخت هزینه های خدمات سلامت براساس توان مالی و برخورداری از سطح قابل قبول سلامتی است. توزیع عادلانه تخت های بیمارستانی موجب افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و ارتقای سلامتی آن ها می شود. این پژوهش با هدف سنجش عدالت در توزیع جغرافیایی تخت های بیمارستانی استان مازندران انجام شده است.

روش شناسی: 

این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1395 انجام شد. داده های مربوط به جمعیت شهرستان ها، تعداد بیمارستان ها و تخت های بیمارستانی استان مازندران از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران گرفته شد. میزان عدالت در توزیع تخت های بیمارستانی استان مازندران با استفاده از ضریب جینی در نرم افزار اکسل محاسبه شد.

یافته ها

جمعیت استان مازندران در سال 1395 برابر با 3283582 نفر بود. تعداد 44 بیمارستان با 5149 تخت فعال در این سال در استان مازندران وجود داشت (تعداد 3.1 بیمارستان به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و 6.1 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت). حدود 61 درصد بیمارستان های استان مازندران بالای 20 سال قدمت دارند. حدود 86 درصد بیمارستان های استان مازندران زیر 200 تخت دارند. بیش ترین تعداد تخت بیمارستانی به ازای جمعیت مربوط به شهرستان های ساری ، قائم شهر و فریدونکنار بود. حدود 18 درصد بیمارستان ها و 24 درصد تخت های بیمارستانی استان مازندران در شهرستان ساری بود. ضریب جینی توزیع تخت های بیمارستانی در شهرستان‎های استان مازندران برابر با 28.0 بوده است.

نتیجه گیری

توزیع تخت های بیمارستانی در استان مازندران با استفاده از شاخص جینی نسبتا عادلانه است. تخصیص عادلانه منابع سلامت به ویژه در شهرهای کم برخوردار استان برای دستیابی به هدف عدالت در سلامت ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!