بررسی تغییرات در سهم منابع تامین مالی هزینه های صورتحساب بیماران در زمان کووید-19 نسبت به قبل از آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 یکی از  مباحث جذاب  و  درعین حال چالش برانگیز در نظام های سلامت، نحوه تامین منابع مالی هزینه های درمان بیماران است. در شرایط پاندمی کووید-19 این امکان وجود داردکه سهم منابع تامین مالی هزینه های درمان بیماران دچار تغییراتی شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات در سهم منابع تامین مالی هزینه های درمان بیماران در دوره قبل و حین کووید-19 انجام شد.

روش کار

 این مطالعه توصیفی-تحلیلی با رویکرد کاربردی انجام شد. محیط پژوهش دو بیمارستان مرجع کووید-19 در دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد بود. 305382 پرونده موردبررسی قرار گرفت. منبع اصلی برای جمع آوری داده ها سیستم اطلاعات بیمارستانی بود. تجزیه  و تحلیل داده ها در نرم افزار EXCEL 2017 و SPSS نسخه 25 با استفاده از آزمون من ویتنی در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت.

یافته ها

 یافته ها نشان داد سهم بیمه پایه در دوره قبل نسبت به دوره حین کووید-19 به ترتیب برابر با حدود 70 و 72 درصد بوده است (0/090=P). نسبت سهم یارانه سلامت از 4.8 در دوره قبل به 2.2 در دوره حین کووید-19رسیده است (0/001>P). مقایسه نسبت سهم پرداختی بیمار به مبلغ کل پرونده برای بیماران داخلی-عفونی در دوره قبل و بیماران مبتلابه کووید-19 در دوره حین کووید - 19 نشان دهنده افزایش حدود 7 درصدی است (0/001>P).

نتیجه گیری

 نتایج حاصل از مطالعه حاکی از آن است که همزمان با شیوع پاندمی کرونا سهم هر یک از منابع تامین مالی صورتحساب بیماران دستخوش تغییراتی شده است. افزایش سهم بیماران مبتلابه کووید-19نشان دهنده نیاز به برنامه هایی مدون برای حفاظت مالی از گیرندگان خدمات سلامت در زمان مواجهه با بحران های احتمالی در آینده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!