اثربخشی گشتالت تراپی، فعال سازی رفتاری و پلاسیبو بر کاهش افسردگی زنان مبتلا به اسکلروز چندگانه عودکننده-فروکش کننده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیماری اسکلروز چندگانه (MS) رو به افزایش است. به دلیل اثرات تقابلی شرایط روانشناختی افراد با شدت و عود بیماری انتخاب رویکرد درمانی مناسب اهمیت دارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی گشتالت تراپی، فعال سازی رفتاری و پلاسیبو بر کاهش افسردگی زنان مبتلا به MS عودکننده- فروکش کننده (RR-MS) انجام شد.

مواد و روش ها

این کارآزمایی بالینی روی 60 زن مبتلا به RR-MS مراجعه کننده به کلینیک ام اس بیمارستان رسول اکرم تهران در سال 1398-1399 انجام شد. پس از غربالگری اولیه و شناسایی افراد واجد شرایط، شرکت کنندگان بصورت تصادفی به چهار گروه مساوی (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل)  تخصیص یافتند. گروه گشتالت تراپی و فعالسازی رفتاری 8 جلسه 90 دقیقه ایی یکبار در هفته رواندرمانی دریافت نمودند. در این مدت گروه پلاسیبو از کپسول های 250 میلی گرمی آرد برنج روزانه یک عدد استفاده کردند. گروه کنترل مداخله ایی دریافت نکرد. تمامی گروه ها در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری پرسشنامه افسردگی بک و همکاران (1996) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از SPSS-25  و روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.

یافته ها

اجرای گشتالت تراپی و فعال سازی رفتاری در مقایسه با پلاسیبو و کنترل کاهش میانگین نمرات افسردگی در مراحل پس آزمون و پیگیری را درپی داشت (p<0/05). درحالیکه گشتالت تراپی و فعال سازی رفتاری تفاوت معناداری با هم نداشتند.

نتیجه گیری

گشتالت تراپی و فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی زنان مبتلا به RR-MS اثربخش بودند و تفاوتی با یکدیگر نداشتند. پلاسیبو اثری بر کاهش افسردگی این زنان نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!