سوادسلامت و عوامل موثر بر آن در بزرگسالان :یک مطالعه ی پیمایشی در جنوب غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سواد سلامت به عنوان یک تعیین کننده ی سلامت یکی از راهبردهای کلیدی سیاست سلامت همگانی به شمار می رود. پژوهش حاضر به منظور بررسی تعیین سطح سواد سلامت و عوامل موثر بر آن در بین مراجعان به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان ایلام انجام شده است.

روش بررسی

در سال 1401 و در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد 429 نفر از مراجعان 18 تا 65 ساله به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب سطح شهرستان ایلام بررسی گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی سواد سلامت بزرگسالان با نام هلیا بود؛ نمونه گیری به صورت خوشه ای و در قالب نه خوشه انجام شد؛ که هر خوشه شامل 50 نمونه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون وآنالیز واریانس یک طرفه با سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج میانگین نمره کلی سواد سلامت16/50±80/16 بود. در سطح بندی سواد سلامت18/97 درصد افراد، سواد سلامت ناکافی ونه چندان کافی و 44/39 درصد شرکت کنندگان، سواد سلامت عالی داشتند. میانگین نمره ی سوادسلامت به تفکیک ابعاد سلامت شامل دسترسی به اطلاعات سلامت74/65، فهم و درک اطلاعات 81/81، مهارت خواندن اطلاعات 74/12، ارزیابی اطلاعات 75/05 و تصمیم گیری و رفتار اطلاعات 92/61 می باشد. بین متغیرهای شغل، تحصیلات و درآمد با سواد سلامت کلی ارتباط معنی داری مشاهده شد(001/0≥P)؛ در حالی که بین سواد سلامت کلی با سن، جنسیت و محل سکونت ارتباط معناداری مشاهده نشد(0/05≤P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که اقشار آسیب پذیر به مراتب از سطح سواد پایین تری برخوردار هستند؛ همچنین با توجه به تاثیر تحصیلات در بالارفتن سطح سواد سلامت افراد، بهتر است با استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی، آموزش از طریق مراکز به گیرندگان خدمت در بهبود سطح سواد به عنوان یک تعیین کننده ی بالقوه ی سلامت جامعه گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
314 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!