تاملی بر چالش های اخلاقی پیش رو در عصر اطلاعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بی شک در عصر اطلاعات و داده های پایگاه های اطلاعاتی اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست که استفاده از این مهم نیاز به رعایت اصول اخلاقی و اصل انسان مداری است که همگان به آن پایبند باشند ودر استفاده از اطلاعات نهایت رعایت اصول و موازین اخلاقی را توجه داشته وبه آن اهتمام بورزند.چالش هایی که در فضای مجازی کاربران با آن مواجه هستند بر هیچ کسی پوشیده نیست واین امر را می طلبد که راه کار هایی برای آن در نظر گرفته شود. هدف پژوهش حاضر آن است که با توجه به چالش های  اخلاقی و مبانی اصول اخلاقی مهم ترین چالش های اخلاقی در عصر اطلاعات را برای کاربران ودرک بهتر روابط بین آن چالش ها ونظریه های اخلاقی در حوزه اطلاعات در فضای مجازی را برای کاربران این حوزه استنتاج نماید.

مواد و روش ها

  پژوهش حاضر از نوع نظری بوده وبا روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد کیفی انجام گرفته است. روش گرد آوری اطلاعات، کتابخانه ای است وشامل شناسایی و مطالعه منابع علمی موجود از جمله مقالات و کتاب هایی است که در زمینه اخلاق، اخلاق کامپیوتر ، اخلاق جهانی، نظام آموزش از راه دور در بستراخلاق کامپیوتر واخلاق جهانی نوشته شده است وفیش برداری، طبقه بندی اطلاعات، تجزیه وتحلیل و تفسیر داده های گردآوری شده وپاسخ به سوالات تحقیق می شود.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان می دهد. در پرتو پیشرفت علم وتکنولوژی باید خاطر نشان ساخت که داده های اطلاعاتی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و آن چه مهم تر به نظر می رسد اخلاق اطلاعات و نحوه کاربست صحیح ان در فضای مجازی است.

نتیجه گیری

با اگاهی در برابر چالش های اطلاعاتی در قرن حاضر می توانیم با یک رویکرد عقلایی-فلسفی و با نگاهی اندیشمندانه و واقع گرایانه به رفع چالش های ان در عصر اطلاعات دست پیدا کنیم و با کمک به گسترش افق  دید وبهبود درک موجود بین داده های اطلاعاتی و چالش های پیش روی آن که مواجه هستیم به راه حل های عقلایی برای رفع این مهم بپردازیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!