واکاوی چالش های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با تحولات بنیادین در مفهوم سلامت و رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت در ارتقای سلامت فرد، سازمان و جامعه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت یک رشته نوپا در ایران در عرصه علوم پزشکی و بهداشتی می باشد که هنوز به عنوان یک رشته تخصصی در سطوح مختلف معرفی نشده است. از این رو، هدف از مطالعه حاضر، واکاوی چالش های کیفیت آموزشی و جایگاه رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی می باشد. در این پژوهش، 24 نفر از متخصصین و دانش آموختگان آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،. از مهر 1401 تا اردیبهشت 1402 به روش نمونه-گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته دیدگاه افراد مختلف در مورد چالش های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد کنکاش قرار گرفت و بعد از 22 مصاحبه کد جدیدی استخراج نگردید اما برای حصول اطمینان دو مصاحبه دیگر ضبط گردید و نمونه گیری تا اشباع داده (24 مصاحبه) ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش    Graneheim and Lundman استفاده شد.

یافته ها

چالش های رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از نگاه مشارکت کنندگان در تحقیق شامل 2 مولفه اصلی ظرفیت های علمی با مولفه های فرعی بهبود کوریکولوم، ارتقای توانمندی اساتید ودانشجویان و مولفه اصلی ظرفیت های ساختاری با مولفه های فرعی ایجاد جایگاه برای رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و تعیین ردیف سازمانی اشتغال بود. 

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها با بهبود کوریکولوم و ارتقای اساتید و ایجاد جایگاه برای رشته می توان کیفیت رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت را بهبود بخشید. در همین راستا معرفی رشته در سطوح مختلف جامعه می تواند در جذب افراد با انگیزه و توانمند برای تحصیل در مقاطع بالاتر و تربیت اساتید از نظر علمی و اخلاقی برجسته در این رشته موثر باشد. لذا پیشنهاد می گردد که یک اصلاح کلی در کوریکولوم در جهت متناسب سازی با اهداف رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامت صورت گیرد و همچنین جلساتی با سیاست گذاران جهت معرفی رشته به سطوح تصمیم گیری برگزار گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!