اثر تنش یخ زدگی بر برخی پاسخ های فیزیولوژیکی و آنتی اکسیدانی گل های زینتی میمونی (Antirrhinum majus) و بنفشه (Viola × wittrockiana)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یخ زدگی یکی از تنش های غیرزیستی است که اثرات زیانباری بر رشد و بهره وری گیاهان دارد. این پژوهش به منظور بررسی برخی پاسخ های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی دو گیاه زینتی و مقاوم به سرما شامل گل میمونی (Antirrhinum majus) و بنفشه (Viola × wittrockiana) در شرایط تنش یخ زدگی انجام شد.

مواد و روش ها

از کمینه دمایی دی ماه سه مکان مختلف گلخانه، شهر اصفهان و فریدون شهر (به ترتیب دماهای 20، 3- و 11- درجه سانتی گراد) جهت اعمال تیمارهای مختلف دمایی بر روی گیاهان 70 روزه کشت شده در گلدان به مدت 15روز استفاده شد.

نتایج

اگرچه روند تغییرات نسبت کلروفیل a و b در دو گیاه متفاوت بود، اما با افزایش برودت هوا رشد طولی ساقه روند کاهشی داشت بطوری که در پایین ترین دما، طول ساقه گل میمونی و بنفشه به ترتیب 63 و 50 درصد نسبت به گیاهان رشد یافته در دمای 20 درجه سانتی گراد کاهش داشت. مقدار ترکیبات فنلی، کربوهیدرات های محلول و هیدروژن پراکسید روند افزایشی داشت. همچنین افزایش قابل توجهی در فعالیت آنزیم کاتالاز هر دو گیاه و آسکوربات پراکسیداز گل میمونی تحت برودت 11- درجه سانتی گراد مشاهده گردید اما فعالیت آنزیم گایاکول پراکسیداز در هیچ یک از سطوح دمای انجماد تغییر معنی داری نداشت.

بحث: 

بنابراین به نظر می رسد گیاه گل میمونی و بنفشه با بکارگیری سازوکارهای تنظیم اسمزی و با توانایی های متفاوت آنزیم های آنتی اکسیدان، می توانند در برابر تنش حاصل از انجماد مقاومت کنندکه نشان دهنده راهکارهای مقاومتی متفاوت وابسته به ژنوتیپ آنهاست.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!