بررسی القای آپوپتوز توسط عصاره هیدروالکلی گیاه آرتمیزیا سیبری (درمنه دشتی) و آرتمیزیاولگاریس بر روی سلول های ملانومای موشی B16

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری های مختلف رشد چشمگیری داشته است که یکی از این بیماری های مهم سرطان می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی القاء آپوپتوز توسط گیاه آرتمیزیا سیبری و آرتمیزیا ولگاریس بر روی رده سلولی B16 (ملانوما) می باشد.

روش کار

ابتدا عصاره ی هیدروالکلی این دو گیاه توسط پرکولاسیون تهیه و سلول های کشت داده شده B16 برای انجام تست های مورد نظر مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به IC50  به دست آمده از تست MTT تست های اندازه گیری میزان سیتوکروم سی و کاسپاز 3 توسط کیت استاندارد انجام شد. همچنین برای شناسایی جزء فعال از کوئرستین به عنوان شاخص فلاونوئیدی استفاده شد.

یافته ها

بر اساس تست درصد بقاء میزان IC50 گیاه آرتمیزیا سیبری 480 میکروگرم/میلی لیتر و گیاه آرتمیزیاولگاریس 5000 میکروگرم/میلی لیتر محاسبه شد. همچنین  I C50فلاونوئید کوئرستین  نزدیک به 500  میکروگرم/میلی لیتر بود. نتایج حاصل از تست نشان دهنده تفاوت معنی دار فعالیت کاسپاز 3 در گروه های مورد مطالعه نسبت به کنترل منفی (DMSO) و کنترل مثبت (25 میکروگرم/میلی لیتر Doxorubicin) در گیاه آرتمیزیاولگاریس می باشد و در حالی که افزایش فعالیت کاسپاز 3  در گیاه آرتمیزیا سیبری نسبت به کنترل منفی (DMSO) وجوددارد. نتایج حاصل از تست نشان دهنده ی افزایش معنادار سیتوکروم سی آزاد شده در گروه های مورد مطالعه و در هر دو گیاه نسبت به گروه کنترل (DMSO) می باشد.

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج این مطالعه می توان نتیجه گرفت که هر دو گیاه باعث القاء آپوپتوز از مسیر درون سلولی و میتوکندریایی می شوند؛ هرچند جداسازی اجزاء فعال گیاه برای مطالعات درون سلولی و برون سلولی بعدی ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!