بررسی اثرات کنترل منابع آلاینده نقطه‎ ای بر کیفیت منابع آب حوضه آبریز مبتنی بر مدل هیدرولوژیکی و کیفیت آب SWAT؛ مطالعه موردی: حوضه سیمره

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فراوانی بارهای فسفر، نیتروژن و رسوبات در سطح حوضه های آبریز متاثر از مراکز آلاینده نقطه ای و غیرنقطه ای و ناشی از فعالیت های کشاورزی، دامپروری، توسعه صنعت و غیره، تهدیدهای فزاینده ای را متوجه منابع آب های سطحی در کشور نموده است. در این کار تحقیقاتی مدل سازی شرایط هیدرولوژیکی، رسوب و مواد مغذی در منابع آب حوضه آبریز سیمره در مقیاس گسترده مکانی و زمانی در مدل SWAT، توسعه یافته و سپس واسنجی و اعتبارسنجی شده است. عملکرد مدل در شبیه ‎سازی دبی جریان، رسوب و مواد مغذی در ایستگاه های مختلف آب سنجی، رسوب سنجی و کیفیت منابع آب با استفاده از شاخصه‎ های آماری R2 (ضریب همبستگی) و NS (نش-ساتکلیف) مورد ارزیابی قرار گرفته است. واسنجی و اعتبارسنجی مدل SWAT با استفاده از مدل SWAT-CUP و تکنیک SUFI2 انجام پذیرفته است. ضریب NS در کلیه ایستگاه های هیدرومتری برای دبی، رسوب، نیتروژن کل و فسفر کل به ترتیب بیش از 0/51، 0/53، 0/52 و 0/47 و ضریب R2 بیش از 0/59 ، 0/61،  0/6 و 0/67 برای دوره واسنجی بوده است. بر اساس نتایج حاصل، حذف کامل بار فسفر پنج واحد آلاینده نقطه ای مهم سبب کاهش متوسط غلظت فسفر خروجی از حوضه از 1/34 میلی گرم در لیتر به 1/14 میلی گرم در لیتر خواهد شد. همچنین، فاضلاب شهری کرمانشاه نقش به مراتب حائز اهمیتی در میان منابع آلاینده نقطه ای در تخریب کیفیت آب حوضه دارد. بارهای آلاینده غیرنقطه ای (کشاورزی و دامپروری) و فرسایش خاک نیز، نقش قابل توجهی در زوال کیفیت منابع آب حوضه در مقایسه با واحدهای آلاینده نقطه ای دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!