ارتباط هیپرتروفی تنه عصبی در نمونه بیوپسی رکتوم با طول روده آگانگلیونیک در کودکان مبتلا به بیماری هیرشپرونگ مراجعه کننده به مرکز طبی کودکان تهران طی سال های 1390 الی 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری هیرشپرونگ یک بیماری حرکتی دستگاه گوارش هست که به دلیل نقص در مهاجرت سلول های عصبی در طول تکامل دستگاه گوارش ایجاد می شود که سبب انسداد عملکردی می گردد. تشخیص این بیماری با بیوپسی رکتوم و فقدان گانگلیون و هیپرتروفی تنه عصبی در قطعه درگیر می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی ارتباط هیپرتروفی تنه عصبی در نمونه بیوپسی با طول روده فاقد گانگلیون انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی، برروی بیماران هیرشپرونگ که به مرکز طبی کودکان تهران طی سال های 1390 الی 1396 مراجعه کرده اند، انجام گرفته است. خصوصیات دموگرافیک بیماران از جمله سن، جنس، نوع عمل جراحی، طول قطعه درگیر طی جراحی ثبت شده، لام پاتولوژی بیماران از نظر اندازه قطر و تعداد تنه عصبی ثبت شده و ارتباط بین قطر تنه عصبی در قطعه فاقد گانگلیون با طول روده فاقد گانگلیون مورد بررسی قرار گرفت. برای داده های تحلیلی از آزمون کای اسکویر و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.

یافته ها

تعداد 25 کودک مبتلا به بیماری هیرشپرونگ برحسب جنس و سن مورد بررسی قرار گرفتند، پسرها بیشترین فراوانی را داشتند و عمده بیماران (7 -28% موارد) را نوزادان (تا یک ماه) تشکیل می دهند. بیشترین محل درگیری طبق انتظار رکتوسیگمویید بود. از تعداد 25 بیمار 6 بیمار دارای تنه عصبی کمتر از 40 میکرومتر بودند که از این تعداد فقط 2 بیمار درگیری کل کولون داشتند. هیچ ارتباطی بین قطر تنه عصبی و سن و جنس و طول روده درگیر یافت نشد.

نتیجه گیری

این فرضیه که میزان هیپرتروفیه شدن تنه عصبی می تواند با درگیری وسیع تر روده و بالاتر بودن منطقه انتقالی (Transition Zone) همراه باشد، تایید نشد، همچنین ارتباطی بین تعداد تنه عصبی موجود در نمونه بیوپسی رکتوم و طول درگیری نیز یافت نشد. با این حال همچنان با توجه به نتایج می توان گفت که در بیماری هیرشپرونگ هیپرتروفی شدن تنه عصبی در نمونه پاتولوژی در قطعه آگانگلیونی دیده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!