بررسی اثر مترونیدازول خوراکی در درمان پریتونیت مدفوعی در خرگوش

پیام:
چکیده:
مقدمه
مترونیدازول خوراکی در جراحی های کولون و آپاندیسیت حاد به عنوان داروی پیشگیری کننده از عفونت زخم و یا کاهش آن به کار برده شده است، اما به علت مسایل اخلاقی، تاکنون در حضور پریتونیت منتشر از گونه خوراکی آن استفاده نشده و بنابراین مصرف آن را در انسان پیشنهاد نمی کنند. در این پژوهش، اثر مترونیدازول خوراکی در حضور پریتونیت در الگوی حیوانی خرگوش بررسی گردیده است.
روش کار
این پژوهش در سه گروه خرگوش،هر گروه شامل14 عدد، انجام شده است. در این پژوهش، پریتونیت با تزریق یک میلی لیتر محلول فراهم شده از مدفوع انسانی دارای 1011-1010 میکروارگانیسم در میلی لیتر درون حفره ی پریتوین ایجاد شد. پس از هشت ساعت که علایم بالینی پریتونیت پدیدار گردید، درمان در هر گروه، به مدت پنج روز و به شیوه زیر آغاز گشت: گروه شاهد (GI)، مترونیدازول دریافت نکرد، اما گروه دوم (GII)، مترونیدازول خوراکی 50 میلی گرم، برای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، هر 12 ساعت و گروه سوم (GIII)، مترونیدازول زیر پوستی 50 میلی گرم، برای هر کیلو گرم گرم وزن بدن در روز، هر 12 ساعت دریافت کردند. جنتامایسین برای از بین بردن ارگانیزم های هوازی گرم منفی، پنج میلی گرم برای هرکیلو گرم وزن بدن در روز، در هر سه گروه به صورت عضلانی هر 12 ساعت به کار برده شد. نه (9) روز پس از پایان درمان (دو هفته پس از ایجاد پریتونیت)، خرگوش ها برای کشف تجمع چرک درون حفره شکم و لگن تشریح شدند.
یافته ها
پنج خرگوش (35 درصد) از گروه شاهد و در مدت سه روز نخست، از میان رفتند، در حالی که، همه خرگوش های گروه GII و GIII زنده ماندند (P<0.04). تنها یکی از خرگوش های برجا مانده (11 درصد) در گروه GI، به تجمع چرکی درون لگن مبتلا بود. این عارضه، در گروه 3, 2 دیده نشد (P=0.39). از نظر علایم حیاتی، مدت زمان وجود تب بیشتر از 38.5 درجه سانتی گراد، تاکی کاردی (ضربان قلب بیشتر از 150 در دقیقه) و تاکی پنه (تنفس بیشتر از 60 در دقیقه) در GI بر پایه روز، به ترتیب 4,3,4 و در GII 1,1,3 و در GIII، 1,1,3 روز بود. تفاوت میان گروه یک در برابر گروه 3,2، در هر سه متغیر چشمگیر و معنی دار بود. میانگین کاهش وزن در پنج روز نخست، GII,GI و GIII، به ترتیب 30 و 10 و صفر گرم در روز تعیین گردید. نه (9) خرگوش زنده مانده در GI، چهار تا شش روز (میانگین 5.3 روز)، به شدت بی اشتها و غیر فعال بودند. در حالی که، این مدت در گروه 3, 2 و به طور میانگین، به ترتیب 3. 2, 4. 2 روز بود.
نتیجه
مترونیدازول خوراکی، در صورت تحمل توسط حیوان، همانند گونه تزریقی آن، دارویی موثر در درمان پریتونیت باکتریایی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p276754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!