تاثیر مداخلات روان شناختی بر مشکلات خواهر و برادران کودکان عقب مانده

چکیده:
زمینه و هدف
شیوع مشکلات هیجانی رفتاری در خواهران و بردران سالم کودکان عقب مانده ذهنی 1.6 تا 2 برابر جمعیت افراد عادی است. این امر می تواند آینده این کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه شناخت تاثیر مداخلات حمایتی و مشاوره خانواده در کاهش مشکلات کودکان مذکور است.
مواد و روش کار
این مطالعه در سال 1382 به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 32 نفر (سن بین 6-12 سال) که دارای مشکل رفتاری هیجانی بودند و همچنین خواهر یا برادر مبتلا به عقب ماندگی ذهنی داشتند، در کلینیک مشاوره کودکان اصفهان صورت گرفت. ابزار سنجش این مطالعه پرسشنامه راتر و مصاحبه بالینی بر اساس معیارهای انجمن روانپزشکی آمریکا DSM-IV بود. بعد از نمونه گیری، کودکان با مشکلات رفتاری عاطفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد و والدین آنها تحت 6 جلسه هفتگی مشاوره یک ساعته قرار گرفتند. 6 هفته بعد از پایان مداخله مجددا پرسشنامه و مصاحبه به عمل آمد. نتایج قبل و بعد از مداخله در دو گروه با آزمون P جفت شده تحت نرم افزار SPSS بررسی شد.
یافته ها
به طور کلی شیوع اختلالات هیجانی رفتاری در خواهر و برادران افراد عقب مانده ذهنی 53.2% بود. تفاوت میانگین نمره آزمون راتر قبل و بعد از انجام مداخله در گروه مورد به ترتیب 17.1±5.6 و 5.6 14.7± بود که اختلاف آنها معنی دار بود (0.001=P)، اما در گروه شاهد تفاوت معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون وجود نداشت (0.4=P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، مداخلات شناختی رفتاری در کاهش مشکلات رفتاری و هیجانی خواهران و برادران افراد عقب مانده ذهنی می تواند موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p278901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!