کاربرد ICT در مدیریت و تولید دانش

گزارشی از یک نشست علمی
چکیده:

نشست علمی-کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و تولید دانش، در اواخر دی ماه به همت دفتر تبلیغات اسلامی و حضور اساتید و پژوهشگران و کارشناسان بخش های ICT و حوزه علمیه، در سالن همایش های دفتر تبلیغات برگزار شد.
نخست حجه الاسلام نظامی، مسیول نشست مذکور، هدف از برگزاری این گونه نشست ها را آگاهی از روند تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و آشنایی مدیران، مسیولان و کارشناسان امر با کاربردهای آن در حوزه علمیه و نهادهای حوزوی بر شمردند.
وی همچنین افزودند: «حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی از زمانی که فناوری جدید رایانه ای در کشور مطرح گردید، در استفاده از آن پیش تاز بوده اند. استفاده گسترده از رایانه در فعالیت های سازمانی، تولید و ارایه محصولات مختلف نرم افزاری علوم اسلامی، تاسیس مراکز مختلف پژوهشی و رایانه ای در حوزه علوم و معارف اسلامی مانند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، همگی گواه این امر است. اما مشکلات توسعه و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند کمبود نیروهای متخصص که در سطح کشور وجود دارد، کم و بیش گریبانگیر حوزه و نهادهای حوزوی نیز بوده است».
در ادامه جلسه، آقای مهندس امیرپور سلطانی به عنوان کارشناس به ایراد سخن پرداخت.
وی، دانش را اجتماعی از اطلاعات و اطلاعات را اجتماعی از داده ها خواند و افزود : «در گذشته، سیستم های اطلاعاتی به عنوان دیتابیس  (Data base) مطرح شدند و بعد از مدتی که معضلات داده حل شد و متخصصان با مسایل پیچیده تری مواجه شدند، نیاز به جمع بندی داده ها را احساس کردند و به سوی ارایه سیستم های اطلاعاتی (Information systems) روی آوردند. در حال حاضر، سعی بر آن است که اطلاعات به صورت پردازش شده در اختیار کاربران قرار گیرد تا آنان دانش سازماندهی شده را آسان تر دریافت کنند و از جمع بندی دانش ها به دیدگاه مورد نظر خود دست پیدا نمایند».

زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p282747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!