بارداری و بیماری های شبکیه

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
نظر به لزوم اطلاع رسانی جدید در مورد تاثیر بارداری در پیدایش و تغییرات بیماری های شبکیه، این مطالعه مروری با هدف جمع آوری و طبقه بندی مقالات موجود در این زمینه انجام شده است.
روش کار
به منظور نگارش این مقاله، عنوان و خلاصه مقالاتی که در این زمینه از سال 1978 تا جولای 2000 در مدلاین موجود بودند با استفاده از واژه های کلیدی رتینوپاتی، بارداری، اکلامپسی و پره اکلامپسی استخراج شدند و پس از خلاصه برداری، مورد نقد و بررسی قرار گرفتند و طبقه بندی شدند.
یافته ها و بحث: با توجه به تغییرات هورمونی، متابولیک و هماتولوژیک خاصی که در زمان بارداری طبیعی ایجاد می شود، بسیاری از اعضا بدن از جمله چشم، تحت تاثیر قرار می گیرند و شبکیه نیز به عنوان بخش مهمی از چشم نمی تواند از این تاثیرات برکنار بماند. بعضی از بیماری های شبکیه در زمان بارداری با شیوع بیش تری به وجود می آیند؛ مانند کوریورتینوپاتی سروز مرکزی یا ملانوم یوه آو بعضی از آن ها در زمان بارداری تشدید می یابند که نمونه بارز آن رتینوپاتی دیابتی است. گروهی از بیماری های شبکیه نیز در زمینه بیماری های سیستمیک ویژه زمان بارداری یا زایمان طبیعی دیده می شوند؛ مانند اختلالاتی که متعاقب بروز پره اکلامپسی یا اکلامپسی و یا احیانا انعقاد منتشر داخل عروقی، در شبکیه ایجاد می شوند.
نتیجه گیری و پیشنهادها: از آن جا که بسیاری از بیماری های شبکیه در طول بارداری تشدید می شوند و با توجه به بروز بعضی بیماری های شبکیه در زمان بارداری، پیشنهاد می گردد زنان باردار (در صورت وجود بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا هیپرتانسیون) در جریان بارداری، مورد معاینه کامل چشمی و در صورت لزوم تحت درمان های اختصاصی چشمی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
303
لینک کوتاه:
magiran.com/p28279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!