مقایسه بروز شدت یبوست در زنان باردار شاغل و خانه دار مراجعه کننده به مراکز مراقبت های دوران بارداری، سال 1380

پیام:
چکیده:
مقدمه
یبوست در 40-11 درصد زنان باردار اتفاق می افتد و با عوارضی نظیر هموروئید، فیسور، افسردگی و بی اشتهایی همراه می باشد. پیش بینی می شود فعالیت فیزیکی باعث کاهش یبوست و استرس باعث افزایش آن می شود. با این فرض که خانم های شاغل فعالیت های فیزیکی و استرس بیشتری را نسبت به زنان خانه دار متحمل می شوند، با توجه به ناشناخته بودن اثر تعاملی این دو متغیر بر یبوست و ضعف اطلاعات در این زمینه این پژوهش با هدف «مقایسه بروز و شدت یبوست در زنان باردار و شاغل» انجام شد.
روش کار
این پژوهش مقطعی در زمستان 1380 در مراکز بهداشتی و درمانی و مطب های متخصصین زنان در شهرستان بجنورد انجام شد. 150 زن باردار شاغل و 310 زن باردار خانه دار که در سه دسته جداگانه در سه ماهه اول، دوم، سوم بارداری قرار داشته و حداقل دو هفته یبوست را تجربه کرده و فاقد بیماری، مصرف دارو و یا وضعیت مساعد کننده یبوست بودند، نمونه گیری به روش چند مرحله ای انجام گردید. داده ها با استفاده از فرم مصاحبه و فرم مقیاس سنجش یبوست بروسارد برای تعیین شدت یبوست، توسط یک پژوهشگر جمع آوری گردید.
تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون مجذور کای، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، تحلیل لگای خطی و آنالیز کوواریانس با اطمینان 95 درصد با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج
بروز یبوست در گروه شاغل 32.6 درصد و در گروه خانه دار 20.9 درصد بوده که تفاوت آن معنی دار می باشد (P=0.009)، میانگین شدت یبوست در گروه شاغل (15.9±6.6) و در گروه خانه دار (12.23±4.14) بود که این تفاوت نیز معنی دار می باشد (P=0.01)، هم چنین شانس ابتلا به یبوست در شاغلین دو برابر گروه خانه دار محاسبه شد.
نتیجه گیری
شغل به عنوان یک «ریسک فاکتور در ایجاد یبوست دوران بارداری باید، مدنظر قرار گیرد. پیشنهاد می شود پژوهش های مشابه به شیوه آینده نگر انجام گردد و نحوه تاثیر شغل بر این روند بررسی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p294685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!