بررسی رابطه ی ویروس پاپیلوم انسانی با سرطان سلول سنگفرشی در نمونه ی بیوپسی مری بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر زنجان، سال 82-1381

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان سلول سنگفرشی مری از جمله سرطان های توام با مرگ و میر بالا است که در تمام نقاط دنیا دیده می شود. مطالعاتی در رابطه با نقش ویروس ها به خصوص ویروس پاپیلوم انسانی با این بیماری انجام شده و نتایج مختلف و متضادی به دست آمده است. نظر به اهمیت تعیین رابطه این ویروس با سرطان سلول سنگفرشی، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ویروس پاپیلوم انسانی با سرطان سلول سنگفرشی در نمونه بیوپسی بیماران طی سال 1381 تا 1382 در زنجان انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه مورد شاهدی بر روی نمونه های بیوپسی مری به دست آمده از 34 بیمار بزرگتر از 25 سال (17 نمونه مورد و 17 نمونه شاهد) که در طی سال 1381 تا پایان سال 1382 در واحد پاتولوژی بیمارستان ولیعصر زنجان بررسی شده بودند، انجام گرفت. نمونه های بیوپسی پس از رنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین ائوزین از نظر تشخیص سرطان سلول سنگفرشی، توسط میکروسکوپ نوری از نظر سیتولوژی (وجود سلول های دژنره و واکوله...) و هیستولوژی (ویروس پاپیلوم انسانی) مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان می داد که از 17 بیمار مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی 11 نفر (7/64 درصد) و از 17 بیمار غیر مبتلا به این سرطان 13 نفر (4/76 درصد) مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی بودند، که این ارتباط از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین رابطه معنی داری بین ویروس پاپیلوم انسانی با محل تومور و درجه تمایز سرطان به دست نیامد.
نتیجه گیری و توصیه ها: رابطه معنی داری بین ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی و سرطان سلول سنگفرشی مری یافت نشد. با توجه به اندک بودن نمونه های پژوهش و میزان حساسیت و ویژگی روش سیتوپاتولوژی، انجام مطالعات گسترده تر و استفاده از روش های دقیق تر مانند بررسی های کروموزومی، سیتوژنتیک و PCR پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p302234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!