اثر رفتار درمانی شناختی بر اضطراب زنان نازای اولیه تحت درمان با IUI

چکیده:
زمینه و هدف
نازایی و مراحل درمان آن منبعی برای بروز اضطراب خانم های نازا می باشد. رفتار درمانی شناختی یکی از روش های موثر بر وضعیت روانی افراد مبتلا به اضطراب است، پژوهش حاضر با هدف تاثیر رفتار درمانی شناختی بر اضطراب خانمهای نازا اولیه تحت درمان IUI مراجعه کننده به مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه مشهد از اردیبهشت تا مرداد سال 1380 انجام گرفت.
روش کار
در این کارآزمایی بالینی 110 خانم دارای نازایی اولیه که برای اولین بار جهت درمان IUI اقدام کرده بودند به روش تخصیص تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. در اولین روز مراجعه جهت درمان IUI دو گروه از نظر میزان اضطراب آشکار و پنهان اولیه توسط آزمون اضطراب اسپیل برگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس در گروه تجربی مداخله رفتار درمانی شناختی شامل بازسازی شناختی و آرام سازی تنفسی به مدت 13-12 روز بعمل آمد. در مورد گروه شاهد تنها دوره درمان معمول بخش اجرا گردید. میزان اضطراب آشکار و پنهان در 30 دقیقه قبل از انجام عمل (حین مطالعه) و همچنین 30 دقیقه بعد از انجام عمل IUI (پایان مطالعه) در هر گروه ارزیابی گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد میانگین اضطراب آشکار حین(0001/p=) و پایان مطالعه (0001/p=) در دو گروه اختلاف معنی داری داشت به طوری که در گروه تجربی کاهش بیشتری مشاهده شد. میانگین اضطراب پنهان بدو، حین و پایان مطالعه در دو گروه از تفاوت معنی داری برخوردار نبود. بعلاوه اختلاف معنی داری بین میانگین تفاوت اضطراب آشکار بدو و حین مطالعه (0001/p=) و بدو و پایان مطالعه(0001/ p=) در دو گروه وجود داشت و این میانگین در گروه تجربی در حین مطالعه بیشترین کاهش را داشت ولی میانگین تفاوت اضطراب آشکار حین و پایان مطالعه در دو گروه معنی دار نبود. همچنین میانگین تفاوت اضطراب پنهان بدو و حین مطالعه(0001/ p=) و بدو و پایان مطالعه (001/ p=) در دو گروه معنی دار بود.
نتیجه گیری
تکنیک رفتار درمانی شناختی یکی از روش های موثر بر کنترل اضطراب خانم های نازا حین درمانی نازایی می باشد و می تواند جهت تامین سلامت روانی خانم های نازای مراجعه کننده جهت درمان در کلینیک های نازایی بکار گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p306386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!