شیوع موارد اورژانسی و انواع داروها و کیت اورژانس موجود در مطب های دندانپزشکی سطح شهر تبریز در سال 1381

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

وقوع موارد اورژانسی در هنگام درمانهای دندانپزشکی از ناگوارترین حوادثی است که در مدت خدمت یک دندانپزشک رخ می دهند. زیرا این فوریتها به دلیل ماهیت خود، بیمار و دندانپزشک را در حالتی قرار داده، که سهل انگاری و اشتباه در درمان آنها می تواند نتایج غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع فوریتهای پزشکی در مطبهای دندانپزشکی، داروها و کیت اورژانس موجود در مطبهای دندانپزشکی و میزان احساس نیاز دندانپزشکان به کسب مهارتها و آموزش عملی در خصوص برخورد صحیح با فوریتهای پزشکی می باشد.

روش بررسی

این تحقیق از نوع توصیفی و با روش مصاحبه با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت. در این مطالعه 36 مطب دندانپزشکی به صورت تصادفی در سطح شهر تبریز شامل مطبهای موجود در خیابان های آبرسان، 17 شهریور، شهرک نور، رسالت، نصف راه، بلوار منجم و شریعتی انتخاب شدند که اکثر دندانپزشکان انتخاب شده در سطح عمومی بودند. داده ها توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته ها

حدود 78% افراد به پرسشنامه ها پاسخ دادند. کاهش فشارخون وضعیتی و سنکوپ وازودپرسور شایع ترین حادثه اورژانس بودند. بیشترین داروی اورژانس اپی نفرین و اکسیژن بود. بیشترین لوازم اورژانس ساکشن و سرساکشن و ست سرم بود. اکثریت افراد مورد مطالعه خواستار آموزش های بیشتری بودند (86.1 درصد).

نتیجه گیری

اورژانس های پزشکی اغلب در مطب های دندانپزشکی رخ می دهند و نیاز آشکاری جهت آموزش بیشتر دندانپزشکان برای کنترل فوریتهای پزشکی را نشان می دهند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
484
لینک کوتاه:
magiran.com/p311868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!