میزان موفقیت در جایگزینی انسولین با داروهای خوراکی ضد دیابت در بیماران دیابتی نوع 2

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تا قبل از اضافه شدن مت فورمین به داروهای خوراکی ضد دیابت، در صورتی که بیماران دیابتی نوع 2 به سولفونیل اوره پاسخ نمی دادند، از انسولین جهت کنترل دیابت استفاده می شد و به همین علت مصرف انسولین در بیماران دیابتی نوع 2 بیشتر از حال حاضر بود. هدف از این مطالعه بررسی میزان موفقیت جایگزین انسولین با داروهای خوراکی ضد دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 که با انسولین درمان می شدند، می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه بر روی 32 بیمار دیابتی نوع 2 که با انسولین درمان می شدند و دارای مدت بیماری کمتر از 30 سال و مدت استفاده از انسولین کمتر از 10 سال بوده و کمتر از 40 واحد انسولین دریافت می کردند انجام شد. در این بیماران درمان ترکیبی مت فورمین و گلی بن کلامید جایگزین انسولین شد. این بیماران به روش نمونه گیری غیر احتمالی آسان انتخاب شدند.
یافته ها
در این مطالعه از 32 بیمار، در 20بیمار (62.5%) موفق به تبدیل انسولین به داروهای خوراکی ضد دیابت شدیم و در 12 بیمار (37.5%) این امر موفقیت آمیز نبود (0.014=P). دربیمارانی که کمتر از 10 سال سابقه دیابت داشتند، 13 نفر از 16 نفر و در بیمارانی که بیش از 10 سال سابقه دیابت داشتند، در 7 نفر از 16 نفر تبدیل انسولین به قرص های خوراکی ضد دیابت موفقیت آمیز بود (0.028=P). در بیمارانی که 10 تا 25 واحد انسولین دریافت می کردند، میزان موفقیت 76.5% و در گروهی که 26 تا 40 واحد انسولین دریافت می کردند موفقیت 46.7% بود (0.05=P). بین موفقیت در کنترل قند خون با داروهای خوراکی ضد دیابت با سن، مدت انسولین درمانی، میزان انسولین مصرفی و شاخص توده بدنی رابطه ای وجود نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد هر چه طول دیابت نوع 2 و میزان مصرف انسولین کمتر باشد، احتمال جایگزینی با داروهای خوراکی ضد دیابت بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p316102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!