انواع گلومرولونفریت در کودکان جنوب ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گلومرولونفریت حاد از بیماری های شایع کلیوی در کودکان است. این بیماری به صورت اولیه یا به همراه بیماری های سیستمیک ایجاد می شود. در مناطق مختلف تنوع و پیش آگهی انواع گلومرلونفریت با هم متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف بررسی انواع گلومرولونفریت در کودکان جنوب ایران و پیش آگهی آن صورت گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه با بررسی پرونده 140 کودک مبتلا به گلومرولونفریت بین سال های 1381- 1370 صورت گرفت. اطلاعات در مورد نوع گلومرولونفریت، سرانجام بیمار، علایم زمان تظاهر بیماری و غیره با مراجعه با پرونده بیماران جمع آوری شد.
یافته ها
بیماران در محدود سنی 2 تا 18 سال و اغلب دختر بودند. شایع ترین نوع گلومرولونفریت نفریت لوپوس با شیوع 34.3% و به دنبال آن MPGN (%24.3) بود. 20% بیماران بهبود یافته، 19.2% دچار فشار خون بالا، 31.4% نارسایی مزمن کلیوی و 5.7% فوت شدند. بیشترین عامل در ارتباط با پیش آگهی پروتئین اوری شدید، سونوگرافی غیر طبیعی، نوع پاتولوژی و نوع گلومرولونفریت بود. میانگین بقای بیماران 3.1± 90.1 ماه و میانگین بقای کلیه 4.4±56.6 ماه بود.
نتیجه گیری
در بررسی کودکان مبتلا به گلومرولونفریت باید فراوانی و شیوع انواع گلومرولونفریت در منطقه و عوامل موثر در پیش آگهی را در نظر گرفت و توجه داشت که در پیش بینی سرانجام یک کودک مبتلا به گلومرونفریت چند عامل موثر است و باید مجموعی از عوامل را در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p316107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!