بررسی میزان ارتباط بین تغییرات فاکتورهای انعقادی خونی با یافته های بالینی در درمان بیماران ضربه سر

چکیده:
سابقه و هدف
تشخیص و درمان صدمات مغزی ناشی از ضربه از شایع ترین اقدامات جراحان اعصاب است و روش هایی که بتواند چه از نظر تشخیصی و چه از نظر درمانی در نتیجه درمان موثر باشد بسیار مورد توجه می باشند. یکی از عوامل موثر در صدمات ثانویه ای که متعاقب ضربه های سر حادث می شوند تغییرات ایجاد شونده در فاکتورهای انعقادی خون هستند. هدف از این مطالعه سنجیدن تغییرات فاکتورهای انعقادی خونی در جمعیت مراجعه کننده به اورژانس جراحی مغز و اعصاب بیمارستان سینا و ارتباط آن ها باتغییرات تصویربرداری ها و نتیجه نهایی درمان می باشد. این مطالعه یک بررسی براساس داده های بیمارستانی بوده و به نظر می رسد برای اولین بار در مورد بیماران ایرانی انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش آینده نگر انجام شده و اطلاعات مربوط به 300 بیمار ضربه سر که همگی به صورت متوالی consecutive در بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان سینا پذیرفته شده بودند، شامل بر تغییرات فاکتورهای انعقاد خون (زمان پروترومبین، زمان ترومبوپلاستین، شمارش پلاکت ها)، تغییرات سطح هوشیاری، صدمات همراه وارده به مصدومین، تغییرات رویت شده در رادیوگرافی ها و سی تی اسکن بیماران وارد مطالعه گردیده اند.
یافته ها
یافته ها نشان دادند که درگروه بیماران با ضربه سر شدیدsevere head injury اختلالات انعقادی بیشتری در مقایسه با گروه های دیگر ضربه سر دیده شد و در بیمارانی که در سی تی اسکن ایشان تغییرات چشم گیر مانند شیفت خط وسط ناشی از لهیدگی، ادم و یا هماتوم دیده می شود، تغییرات آزمایش های انعقادی به صورت معنی داری بیشتر از سایرین است. همچنین در بیماران با نتیجه درمان بد(bad outcome) اختلالات انعقادی بیشتری دیده می شود و این تغییرات در سیستم انعقادی را می توان به عنوان یک عامل موثر در پیش آگهی بد بیماران ضربه سر در نظر گرفت.
نتیجه گیری
تغییرات ایجاد شده در فاکتورهای انعقاد خون در بیماران ضربه سر می تواند عامل بسیار موثری در نتیجه درمان این بیماران باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
239
لینک کوتاه:
magiran.com/p316953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!